Minder buitenlandse studenten naar Nederland

Nederlandse hogescholen en universiteiten verwelkomden vorig collegejaar ruim 58.000 buitenlanders. Een stijging, maar toch blijft Nederland achter bij het Europees gemiddelde.

Bijna 9 procent van het totale aantal studenten dat hier een complete opleiding volgt, kwam in 2012-2013 uit het buitenland. 8,8 Procent om precies te zijn en dat is net iets onder het EU-gemiddelde van 8,9 procent. Dat blijkt uit de nieuwste rapportage van internationaliseringsorganisatie Nuffic.

7 procent
In het hbo stokt de groei een beetje: net als in het voorgaande jaar kwam bijna 7 procent van de studenten van over de grens. In het wetenschappelijk onderwijs wordt het aandeel buitenlandse studenten wel groter: van 11,3 procent in 2011-2012 naar 12,2 procent een jaar later.

De meeste buitenlanders komen sinds jaar en dag uit Duitsland (43 procent), maar voor het eerst in tijden kwamen er in 2012 iets minder oosterburen onze kant op. Dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de toename van het aantal Grieken en Engelsen dat naar Nederland komt. De buitenlandse studentenpopulatie wordt steeds diverser, er fietsen namelijk ook steeds meer Brazilianen, Zuid-Koreanen, Russen en Mexicanen door Maastricht of Amsterdam.

Diploma
Het aantal studenten dat tijdelijk in Nederland vertoeft, maar niet hier een diploma behaalt is volgens het Nuffic ‘in nevelen gehuld’. Het is dus onduidelijk hoeveel studenten hier komen om bijvoorbeeld stage te lopen of een half jaar een minor te volgen. Ook goed om te weten: het gaat in deze cijfers alleen om het bekostigde hoger onderwijs. Buitenlanders die bij een particuliere onderwijsinstelling studeren worden niet meegeteld.

Het kabinet verwelkomt buitenlandse studenten met open armen. Als afgestudeerden hier blijven levert dat de Nederlandse economie miljoenen op, becijferde het Centraal Planbureau eens. Minister Bussemaker van Onderwijs heeft het voortouw genomen voor de promotiecampagne ‘Make it in the Netherlands’.