Studiekosten aftrekbaar bij belastingaangifte

Iedereen moet voor 1 april zijn belastingaangifte doen. Zo ook studenten. Bepaalde studiekosten kun je van de belastingen aftrekken en wie vorig jaar een bijbaan had, kan mogelijk geld terugkrijgen.

In het verleden lieten veel jongeren de belastingaangifte achterwege, zeker toen het allemaal nog met papieren formulieren moest: het was zo veel gedoe. Maar liefst 12 procent van de studenten wist niet eens dat ze belasting terug konden vragen, meldde het Nibud in 2011. Het digitale programma maakt de aangifte gelukkig een stuk makkelijker, zeker nu de Belastingdienst veel gegevens zelf invult.

Loonheffingskorting
Studenten kunnen best veel geld terugkrijgen, vooral dankzij de loonheffingskorting. Werkgevers moeten belasting inhouden over het salaris van hun werknemers, maar over een deel van het salaris hoeft dat niet dankzij de loonheffingskorting. Als je baas hier geen rekening mee heeft gehouden, kun je deze korting alsnog krijgen.

Studiekosten
Verder kan iedereen bepaalde studiekosten van de belastingen aftrekken, zoals verplichte boeken en het collegegeld. Als je op de kunstacademie zit, mag je ook schilderspullen aftrekken. Een student scheikunde mag de kosten van zijn veiligheidsbril opvoeren. Maar je studiekosten moeten dan wel hoog zijn, want er zijn allerlei drempels en normbedragen waar je boven moet zitten.

Rekenvoorbeeld
Stel, je betaalt in een jaar 1.800 euro collegegeld en hebt 5.000 euro studiekosten: samen 6.800 euro. Daar trekt de Belastingdienst eerst je basisbeurs vanaf, bijvoorbeeld zo’n 1.100 euro voor een thuiswonende student. Daarna brengt de Belastingdienst twee keer het bedrag in mindering dat je geacht wordt aan je studie uit te geven: twee keer 200 euro per maand, oftewel zo’n 4.800 euro per jaar. Dus is de rekensom 6.800 euro aan studiekosten min 1.100 euro basisbeurs min 4.800 euro (het dubbele normbedrag). Je mag dan 900 euro van de belastingen aftrekken.

Wat je niet mag aftrekken? De kosten voor excursies of rente over je studielening. En ook je kamerhuur, eten en kleding moet je helemaal voor eigen rekening nemen. Meer informatie (hoe zit het bijvoorbeeld in je eerste of laatste studiejaar) staat op de website van de Belastingdienst.

Sten

Op de website www.hoeveelkrijgjij.nl kunnen studenten kosteloos uitrekenen hoeveel zij terug kunnen vragen.

2014-03-26 22:55:47

Susan Docters

Het is dan ook een rekenvoorbeeld, de cijfers zijn fictief.

2014-03-26 11:58:06

Onzin

De doorsnee student heeft in een jaar tijd zeker niet meer dan €1000,- aftrekbare studiekosten. Zelf kwam ik uit rond de €600,- en aangezien de drempel rond de duizende euro's ligt.. schiet bijna geen enkele student hiermee op. I call bullshit.

2014-03-26 11:30:05

k

"1.800 euro collegegeld en hebt 5.000 euro studiekosten", waar komen ineens die 5.000 euro's studiekosten vandaan? 5.000 euro bier?

2014-03-26 10:44:22

Rob

Volgens mij is de informatie sowieso niet helemaal klopt. Kosten als collegeld kun je alleen aftrekken als je geen studiefinanciering meer ontvangt. Reiskosten kun je dan bijvoorbeeld ook opgeven.

2014-03-26 10:37:27

anoniem

Dat klinkt mooi. Ik spreek uit deeltijd ervaring, waarbij het des te belangrijker is omdat de werkgever vaak betaald. Hiervoor moet Avans dan een handtekening zetten onder een verklaring, dit weigert Avans!! Geen aftrek dus..

2014-03-26 09:57:18