Wedstrijd voor Brabantse filmmakers

Net als eerdere jaren wordt ook dit jaar onder de noemer ‘Brabantse Beauties’ een filmwedstrijd gehouden in de provincie Noord-Brabant. Studenten, starters en ervaren makers kunnen voor hun filmplan een bedrag van 5.000 of 10.000 euro winnen.

De filmwedstrijd staat open voor drie categorieën: studenten, starters en gevestigde makers. Een jury zal de plannen tijdens een pitch beoordelen. Wie positief uit die pitch komt, krijgt een startbedrag van maximaal 10.000 euro. Voor de studenten-categorie is dat 5.000 euro.

Ervaren producenten uit de provincie begeleiden de beginnelingen met de verdere ontwikkeling en financiering. Nieuw dit jaar is dat ook aankomende producenten een kans krijgen. Zij kunnen zich aanmelden als ze graag willen meelopen met de productie van een inzending.

Geen speciaal thema
Eerdere jaren had de filmwedstrijd een speciaal thema zoals ‘Liefde in Brabant’ en ‘Brabant Bloeit’, maar om makers meer ruimte te geven is er dit jaar voor gekozen geen speciaal jaarthema te benoemen. Het vaste thema is gewoon ‘Brabantse Beauties’: de films moeten gaan om Brabantse verhalen of Brabantse mensen.

Op vrijdag 23 mei houden netwerkorganisatie KONKAV en Omroep Brabant een middag voor alle wedstrijddeelnemers, waarop dieper wordt ingegaan op wat een goed filmplan nu eigenlijk is en waar producenten en adviseurs op letten. De ingediende filmplannen worden besproken en de jury licht toe waar het nog aan schort.

Het evenement vindt plaats bij het BKKC aan de Spoorlaan in Tilburg. Het begint om 13.30 uur en eindigt rond 17.30 uur. De entree is een tientje voor wie vóór 1 mei kaarten bestelt en anders 14,50 euro. Aanmelden verplicht. Met de deze middag gekregen tips kunnen de makers verder met hun filmplan. De definitieve deadline voor het indienen van filmplannen is 7 juni.

Spelregels
Op de website van Omroep Brabant staan alle precieze voorwaarden en spelregels van de filmwedstrijd. Brabantse Beauties is een samenwerking van onder andere Omroep Brabant, de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost, het BKKC en de gemeenten Breda, Den Bosch en Eindhoven.