‘Zonder angst kom je vanavond niet levend thuis’

‘Ego’s zijn ok. Authenticiteit is ok. Jij bent ok, laat dat zien. Daar word je gelukkig van’, aldus Bas Blekkingh tijdens het tijdens het symposium Nieuw Leiderschap van het Avans Ondernemerscentrum afgelopen vrijdag in Breda.

Een aantal sprekers gaf tijdens het symposium hun visie op Nieuw Leiderschap, een begrip wat je kunt toepassen op verschillende niveaus. ‘Positief opvoeden is ook een vorm van nieuw leiderschap’, aldus dagvoorzitter Chazia Mourali.

Missie is leidend
Bas Blekkingh is oprichter van het bedrijf Authentiek Leiderschap en doceert dit ook aan de universiteit Nyenrode. Hij is de grondlegger van het 7 schillenmodel, waarin je leert ego’s te doorgronden en je missie ontdekt en doorleeft.

Tijdens het symposium benadrukt hij dat leiders zich kwetsbaarder moeten opstellen. ‘Angst is ok. Zonder angst kom je vanavond niet levend thuis. Je zult gevaarlijke kruispunten tegenkomen, dan moet je toch een beetje opletten.’

Ego’s
We zetten ego’s meestal in vanuit de angstdrijfveer; door jezelf te positioneren stel je je positie in de groep veilig. Mag ego? ‘Absoluut. Het werkt. Het is een beschermende succesformule. Ego’s zijn ok. Authenticiteit is ok. Jij bent ok, laat dat zien. Daar word je gelukkig van’, aldus Blekkingh. Maar schiet er niet in door, ‘want het leidt tot negatieve selffulfilling prophecy; daar waar je bang voor bent, overkomt je.’

Rolmodellen
In de middag konden aanwezigen workshops volgen. Chazia Mourali vertelde over effectiever, creatiever en positiever communiceren. Inge Donkervoort nam aanwezigen mee op bezoek bij vrouwelijke leiders wereldwijd.

Ook konden bezoekers kennismaken met rolmodellen van nieuw leiderschap. High potential-studenten van Avans volgen momenteel een uniek programma bij Claudia Zwart, die in 2010 Global Women Leadership oprichtte; een stichting met als doel om vrouwelijk leiderschap te ontwikkelen.

Bekijk foto’s van het symposium op Facebook.

leiderschap-max