Avans-gans zorgt voor lentekriebels

Op de Avanslocatie aan het Hervenplein in Den Bosch is sinds kort een bijzondere gast in de vijver achter de school neergestreken. Het vrouwtje van een setje Canadese ganzen heeft haar nest gemaakt in het hoekje van de kleinste vijver, direct voor de achterdeur.

De vijver is hooguit 3 bij 3 meter en het eilandje waarop de moedergans haar nest heeft gemaakt is amper een vierkante meter. Maar toch was dit kennelijk dé perfecte broedplek. Vadergans scharrelt aan de overkant van de straat een beetje rond bij de grote vijver. Het liefdeskoppel was er vorig jaar ook al, maar voor het eerst gaan ze nu nageslacht krijgen op Avansterrein.

Waarschuwingsbordje
Een rijtje knaloranje pionnen en een waarschuwingsbordje moeten de studenten bij de moedergans uit de buurt houden. ‘Ze kan nogal agressief reageren als iemand dichtbij komt, merken we’, vertelt docent Mark Lemmens van de Juridische Hogeschool. De rokende studenten blijven netjes op afstand.

avans-gans_max2

‘De vader is steeds in de buurt; ganzen schijnen heel monogaam te zijn’, constateren conciërges Tim van Steen en Jeffrey Sipahelut. ‘De afgelopen drie weken waren tentamenweken. Toen was het hier lekker rustig en is de gans neergestreken.’ Maar nu blok 4 weer begonnen is, zijn de conciërges alert op de broedrust van het moedertje.

Lekker beschut
Docent Mark heeft nog bij de Dierenambulance geïnformeerd of het nou normaal is dat een gans zo dicht bij de mensen gaat zitten broeden. ‘Dat schijnt dus steeds vaker voor te komen: tussen de gebouwen zit zo’n beestje lekker beschut. En de studenten geven de ganzen vaak brood.’

De vaderharten van de drie mannen kloppen vol verwachting. Over ruim drie weken worden de jonkies verwacht; een Canadese gans broedt zo ongeveer 24 dagen. Er zitten drie eieren in het nest en de mannen hopen van ganser harte dat die alle drie uitkomen. ‘Dan gaan we wel beschuit met muisjes regelen natuurlijk’, zegt Jeffrey, zelf ook vader van drie kinderen. ‘Zo’n geboorte moet gevierd worden!’

Roy van Eert

Super! mooie stadsnatuur. Wel opletten dat de jonkies uit de kleine en de grote vijver die daar ook ligt kunnen. De opstaande randen zijn mogelijk te hoog voor ze. Een trapje of iets dergelijks is dan de oplossing.

2014-04-21 22:13:57

ilse

Mooi dat zo'n beestje zich zo veilig voelt daar. Het is te hopen dat ze de rust krijgt om alles goed uit te kunnen voeren. Beetje jammer dat bij een school(!) een papier wordt gehangen met een typfout. Agg(?)ressief. Goede reclame voor de school.

2014-04-17 09:00:20

Ik haat ganzen

2014-04-16 19:17:54

Barry Batsbak

Wauw wat is de natuur toch prachtig, het zou wellicht het beste zijn de school te sluiten tot het broeden is voltooid.

2014-04-16 14:34:46