Hoe belangrijk zijn man/vrouw-hokjes?

Vierdejaarsstudent Audiovisuele Vormgeving (AV) in Breda Max Joakim Diezenberg maakt een documentaire over gender. Met deze film hoopt hij komende zomer af te studeren en tegelijk bij te dragen aan de bekendheid en maatschappelijke acceptatie van ‘genderdiversiteit’.

‘Geslacht is in onze maatschappij de belangrijkste manier om mensen van elkaar te onderscheiden. Voordat een kind geboren is, ontwikkelen we al een nieuwsgierigheid naar het geslacht van het ongeboren kind’, aldus Max. Waarom zit deze scheiding zo sterk in onze maatschappij en waarom hechten we hier zoveel waarde aan? Hoe belangrijk zijn de hokjes ‘man’ en ‘vrouw’?

Grijstinten
In zijn afstudeerdocumentaire onderzoekt de kunststudent deze obsessie voor geslachtsbepaling en de behoefte aan de bevestiging daarvan. ‘De film gaat niet over de mensen die in een verkeerd lichaam geboren zijn of over het maken van een keuze tussen man of vrouw zijn’, legt de filmmaker uit. Het zijn volgens Max juist de vele ‘grijstinten’ daartussen (waar veel mensen onbekend mee zijn) die deze documentaire anders maakt dan eerdere films over dit thema.

In zijn korte film volgt de AV-student vier personages die balanceren op de scheidslijn en hun eigen (gender)identiteit steeds in twijfel trekken. De keuze voor dit afstudeeronderwerp komt voor Max vanuit een persoonlijk vraagstuk, maar ook het maatschappelijke aspect speelt een grote rol. ‘Ik hoop bij te dragen aan de sociale acceptatie van genderdiversiteit in de breedste zin van het woord.’

Crowdfunding
Student Ruimtelijk Ontwerp en vriend Serge Druiven is producent van de afstudeerfilm. Om de financiering rond te krijgen, proberen Serge en Max via crowdfunding geld in te zamelen. Zijn project staat op crowdfundingplatform Voordekunst.nl. Hij heeft nu 31 donateurs en 50 procent van zijn budget binnen. De actie loopt nog tot aanstaande dinsdag.