Racen op de parkeerplaats van Avans

Het parkeerterrein van Avans aan de Lovensdijkstraat was afgelopen woensdag tijdelijk een racecircuit. Eerstejaarsstudenten Werktuigbouwkunde gingen de strijd met elkaar aan op zelfgemaakte voertuigen tijdens De Rally.

Champagne
De studenten hebben drie weken in groepen gewerkt aan de eigen, omgebouwde, voertuigen die iets weg hebben van een mix tussen skelters, ligfietsen en low-riders. Er wordt fel gestreden om de prijs: een fles champagne.

Welk team uiteindelijk als snelste over de streep komt, maakt niet uit voor de beoordeling. Dat is al eerder gebeurd op basis van de presentatie die groepen studenten hebben gegeven, het ontwerp dat ze gemaakt hebben en de testen die zijn uitgevoerd met de voertuigen.

Innovatieprijs
De Rally was namens de Academie voor Engineering en ICT een van de genomineerden voor de donderdag uitgereikte Avans Innovatieprijzen. Bijzonder aan De Rally is namelijk dat studenten worden beoordeeld via de cognitive load theory. Deze theorie stelt dat de capaciteit van het werkgeheugen bij de studenten beperkt is. De beoordeling vindt niet alleen op het einde plaats maar ook wekelijks.