Studenten ontwerpen voor muziekbandjes

Maak promotiemateriaal voor een band. Die opdracht kregen de 31 tweedejaarsstudenten Illustratie van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost aan het begin van het derde blok. Dat resulteerde afgelopen donderdagavond in een muzikale happening.

Een onderdeel van de lessen in blok 3 van het tweede jaar was ‘Reclame en product’. In projectgroepen ontwierpen de studenten promotiemateriaal voor acht verschillende semiprofessionele Brabantse muziekbands: Mac Swordfish, Kots, The Light Brigade, Mathijs Leeuwis, Wolf in Loveland, Awash, The Muff en No More Jack.

‘De studenten moesten diverse eindproducten inleveren: een animatiefilmpje, een ontwerp voor een platenhoes, een cd-omslag, een cover voor een muziektijdschrift en een gadget’, vertelt docent Illustratie Frank Dam. De bands kwamen over zichzelf vertellen op de kunstacademie en daarna zijn de studenten in groepjes aan de slag gegaan.

Legendarisch
‘Om het geheel wat meer glamour te geven kwam mijn collega Bert Creyghton met het idee om de legendarische band Q65 erbij te betrekken’, vertelt Dam. ‘Wij hebben daar allebei in onze tienerjaren veel naar geluisterd.’ Q65 is een Haagse popgroep die vooral in de jaren zestig van de vorige eeuw populair was in Nederland. Hun grootste hit was ‘The life I live’; dat motto moesten de studenten centraal zetten in hun uitwerking van de opdracht.

Docent Frank Dam wist dat één bandlid nu in Den Bosch woont, dus besloten de docenten alle nog levende leden uit te nodigen voor de eindpresentatie. En ze kwamen. Zowel de jeugdidolen als leden van de Brabantse bands waren aanwezig op de Bossche kunstacademie om de ontwerpen van de Illustratiestudenten te bewonderen. Vijf lokale bands speelden voor de gelegenheid ieder een eigen versie van een nummer van Q65. De oude slaggitarist van Q65 speelde zelfs nog een nummertje mee.

Hoog niveau
De muzikanten waren verrast door de kwaliteit het getoonde illustratiewerk. Dam: ‘We zijn streng geweest, maar het werk was echt van hoog niveau. Iedereen was blij verrast.’ Dam sluit niet uit dat er nog meer voortkomt uit deze avond: ‘Een aantal bands hebben hun gegevens uitgewisseld met de studenten Illustratie, om wellicht in de toekomst een aantal ontwerpen écht uit te gaan voeren, bijvoorbeeld voor een cd-hoes. Wie weet wat daar nog uit voortkomt.’