Studenten vaker in beroep tegen instelling

Steeds meer studenten dienen een klacht in tegen hun school of universiteit. Het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO) zag het aantal ingediende beroepen in een paar jaar tijd vervijfvoudigen.

Een student kan bij het CBHO in beroep gaan, als hij het niet eens is met een beslissing van een hogeschool of universiteit. Dat kan bijvoorbeeld gaan om examinering, studieadviezen, toelatingen en collegegelden.

Nieuw record
Dit jaar stevent het College opnieuw af op een record, zo meldt Nu.nl. In de eerste drie maanden zijn er namelijk al tachtig beroepschriften ingediend. Dat is meer dan in heel 2009. Vorig jaar werd met 312 beroepschriften een nieuw record gevestigd.

College van Beroep voor de Examens
Overigens moet een student eerst hebben geprobeerd om de zaak binnen de hogeschool op te lossen, door daar een bezwaarprocedure te starten. Bij Avans kan dat via het College van Beroep voor de Examens. Als de uitspraak daar niet bevalt, kan de student in beroep bij het CBHO.

45 euro kosten
Beroep aantekenen kost wel geld. Als student betaal je 45 euro voor een zaak en de griffierechten. Bovendien gaat het College niet ‘op de stoel van de examinator zitten’ en gaat dus niet bepalen of een 5 een 6 moet zijn als resultaat van een toets. Er wordt alleen gekeken of er fout of onzorgvuldig is gehandeld.

Anoniemus

Lijkt me vooral een trend op basis van de 'mondigere jeugd' en niet zozeer op 'onrecht'. Persoonlijk denk ik dat studenten eerst kritisch naar zichzelf mogen kijken, voordat de schuld richting de school wordt geschoven...

2014-04-08 11:30:39