Verhaal Lucia de B. kritisch verfilmd

Vanaf deze week draait de Nederlandse film Lucia de B. in de bioscoop. De film is een dramatische en spannende reconstructie van wat er met de Haagse verpleegster Lucia de Berk gebeurde tussen 2001 en 2010.

Zij werd vrijgesproken na ruim 6 jaar onterecht te hebben vastgezeten voor meervoudige moord. De zaak is misschien wel de grootste gerechtelijke dwaling in Nederland ooit.

Vergissing
Regisseur Paula van der Oest focust zich op het fictieve personage van de jonge parketsecretaris Judith, die eerst aan de zaak werkt voor het openbaar ministerie, maar gaandeweg de film beseft dat ze zich heeft vergist. Dan gaat ze strijden voor Lucia’s onschuld en vrijlating.

Doordat je weet hoe het verhaal afloopt, heb je vanaf het begin sympathie voor de verpleegster en leef je met haar mee. Actrice Ariane Schluter speelt Lucia’s onmacht en gevoel van onrecht erg goed; hoe ze heen en weer wordt geslingerd tussen hoop en teleurstelling.

Hecht kringetje
De film geeft ook stevige kritiek op het (té) hechte Haagse kringetje van ziekenhuisbestuurders, artsen, rechters en het openbaar ministerie. Die kritiek op het systeem geeft de film extra lading.

Kay michiels

Beste lezers van de Punt, Bij deze wil ik jullie laten weten dat ik samen met de studenten van de FLO opleiding van ATGM naar deze film toe zal gaan. Wil je meer info over wanneer, hoe laat en waar. Stuur mijn dan een mail. Kla.michiels@avans.n

2014-04-08 18:00:13

Enrico Deetman

Let even op de rechters in de rechtbank! Misschien herken je een Avansdocent!

2014-04-06 11:15:28

johan

Welke Avans docent (met ster aspiraties) is in deze film even te zien? ps in de trailer ook een fractie van een seconde te herkennen :-))

2014-04-05 14:49:09