250 lijken in kelder universiteit waren te huur

In een kelder van de Complutense Universiteit in Madrid zijn zo’n 250 lijken gevonden, melden Spaanse media. Ze zijn gebruikt voor anatomielessen aan geneeskundestudenten. Daarnaast worden ze verhuurd aan bedrijven en artsen.

De verhuur van een lijk brengt tussen 500 en 750 euro op, schrijft de Spaanse krant El Mundo vanochtend. Dezelfde krant meldde gisteren dat in de kelder van de Madrileense geneeskundefaculteit zo’n 250 lichamen liggen die gebruikt zijn tijdens anatomielessen. Volgens de directeur van het anatomisch lab liggen er nog zoveel lichamen omdat de man die de crematieoven bediende in december met vervroegd pensioen is gegaan.

De lichamen worden niet alleen ‘verhuurd’ aan andere faculteiten als oogheelkunde en tandheelkunde, maar volgens de krant ook aan het bedrijf Straumann, een fabrikant van tandheelkundige implantaten.

Niet illegaal
Wat de universiteit doet is niet illegaal, benadrukt de krant, al is het wel uitzonderlijk dat er zoveel lichamen op één plek liggen.

In Nederland nemen de acht anatomische instituten slechts zoveel lichamen aan als ze nodig hebben: vijf van de acht hebben op dit moment een inschrijfstop. Van ongecontroleerde opslag in een kelder is geen sprake en ook doorverhuren aan derden komt niet voor. Als de lichamen zijn gebruikt voor onderwijs en onderzoek, worden zij door een uitvaartonderneming gecremeerd.

unlike

In 5 maanden tijd 250 personen, dus zo'n 50 per maand. Hoeveel in NL bij de anatomische instituten?

2014-05-21 09:36:19

Het lijkt er op dat ze misbruik maken van de lijken.

2014-05-20 14:40:03

Karel 'ut Wout

Dat is wel erg duur zeg. Over mijn lijk dat ik zoveel zou betalen.

2014-05-20 12:07:05