Henk van Loonslaaf

Een willekeurige dag in een commune stad op zomaar een kantoor met algemene banen op hbo-niveau. We horen een doorsnee gesprek tussen een standaard manager en een toevallige, arbitraire werknemer die vijftien minuten te laat binnenstormt. Hij noemt zichzelf Henk van Loonslaaf, dus gemakshalve noemen wij hem ook zo.

Henk: ‘Goedemorgen, mevrouw Baas-de Beul. Sorry dat ik zo laat ben! De trein had vertraging of reed niet, de brug stond open dan wel dicht, en mijn ongemotoriseerde tweewieler was gestolen én kapot.’

De Baas: ‘Goedemorgen, Henk. Slechte zaak. Zoals je weet is het vandaag een belangrijke dag, want de toekomst van ons bedrijf en dus jouw functie hangt af van de presentatie die jij moet geven. Heb je het verhaal goed voorbereid?’

Henk: ‘Ehm, nou, nee. Weet u, ik kon de opdracht niet vinden en mijn usb-stick is gecrasht. Mijn kat is overleden en tot overmaat van ramp was ik vergeten dat ik huiswerk had.’

De Baas: ‘Hmm, dat is niet best, Henk, en nu? Marie van ‘t Plebs, heb jij dan in ieder geval de spullen meegenomen en het materiaal gelezen?’

Marie: ‘Ik zal u vertellen mevrouw, dat wilde ik natuurlijk wel. Ik heb alles vanmorgen besteld maar de PTT, TPG, TNT én Post NL hebben het boek gisteren nóg niet bezorgd. Ook zit het nog in het plastic en heb ik het niet meegenomen, omdat mijn tas al zo zwaar was door alle make-up en mijn kater.’

Dit zijn overduidelijk geen afgestudeerde Avansstudenten. Die bereiden we namelijk goed voor op de arbeidsmarkt: niet alleen inhoudelijke kennis, maar ook een professionele werkhouding. Zo hebben ze gelijk een streepje voor als ze de arbeidsmarkt betreden. Gelukkig beseffen onze lieve studenten dat maar al te goed en handelen ze er ook naar! Toch?

Michael Doove is docent taal- en communicatie aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys.

Peter

De echte avans student begint te zeuren over te vroege les, dat er te weinig plek is, vanaf dag 1 te roepen dat ze recht hebben op x aantal weken vakantie, dat alle deadlines onrealistisch zijn en het eten in de cafetaria te duur is.

2014-05-24 19:18:09

Nico Nuchter

nou als ik zie hoe sommige naar hun diploma worden gedragen klinken henk en Marie als echte avans studenten.

2014-05-20 16:28:12

Avans, begin dan maar eens met les geven ipv die 8 uur "les"

2014-05-20 14:30:37