‘Masterstress’ bij hbo-docenten

    Hbo-docenten hebben last van ‘masterstress’, blijkt uit een enquête van de Algemene Onderwijsbond. Docenten met een bachelordiploma moeten snel een masteropleiding gaan volgen, ook als ze er eigenlijk geen tijd voor hebben.

    Hogescholen hebben allerlei prestatieafspraken gemaakt met het ministerie van Onderwijs. Die gaan niet alleen over lesuren, uitval en studietempo, maar ook over het opleidingsniveau van docenten. Er zouden meer docenten met een masterdiploma moeten lesgeven aan de hogescholen.

    Drukke baan
    Dat merken hbo-docenten op de werkvloer, meldt de AOb-website Hogeronderwijs.nu op grond van een enquête die door 411 vakbondsleden is ingevuld. De meesten (70 procent) hebben al een masterdiploma. Maar de rest (bijna 30 procent) voelt matige tot hoge ‘masterstress’ om een hoger diploma te behalen naast hun toch al drukke baan.

    Hun collega’s merken dat ook. In mijn docententeam heerst ‘masterstress’, zegt 60 procent van alle ondervraagde hbo-docenten. En nog iets meer docenten (75 procent) zien masterstress in de hele hogeschool.

    Afwezigheid opvangen
    Volgens de cao krijgen docenten voor 75 procent van de officiële studielast vrij en betaalt de hogeschool de studiekosten. In bijna twee derde van de gevallen gaat het ook werkelijk zo, zeggen de respondenten. Maar 30 procent antwoordt dat het niet volgens de cao gebeurt. Ook worden studerende docenten in veel gevallen (41 procent) niet vervangen: het team moet hun afwezigheid zelf opvangen.

    Studieverlof opnemen
    Maar of ze nu goed gefaciliteerd worden of niet, het blijft in de praktijk lastig om het studieverlof ook werkelijk op te nemen. ‘In september moesten honderd studenten een stageplaats krijgen, dan kom je niet aan het studieverlof toe’, zegt een docent.

    De bond vroeg ook waar docenten (of hun collega’s) hun masterdiploma behalen. In bijna 30 procent van de gevallen is dat aan de eigen hogeschool. Vrijwel evenveel docenten volgen een masteropleiding aan een andere hogeschool. Meer dan 40 procent volgt een universitaire masteropleiding.

    Nut?
    Lang niet alle docenten zijn overtuigd van het nut. Eén op de drie vindt dat een docent met een bachelordiploma ook excellent kan functioneren en nog eens één op de acht vindt het vooral belangrijk dat er mensen met recente praktijkervaring voor de klas staan.

    Meer artikelen over

          

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    • Ter verbetering v/d kwaliteit v/h onderwijs moeten ze een master halen? Kunnen ze niet gewoon het ontslagrecht versoepelen en streven naar ‘goede docenten’? Dit kan ook o.b.v. vaardigheden en ervaring…

    • Wat hebben ze het toch zwaar zeg poe poe.