Meer of minder Europa?

Meer of minder Europa, wat is beter? Dat is de vraag tijdens de Avans Academielezing van woensdag 14 mei. Docenten Joost Frencken en Hans van Manen geven geen pasklaar antwoord, maar schetsen een kader rond de Europese integratie.

500 miljoen burgers uit 28 Europese landen mogen op donderdag 22 mei hun stem uitbrengen op 751 zetels in het Europese Parlement. Maar wat een feest voor de democratie moet zijn, dreigt uit te lopen op de zoveelste Europese flop.

Voortbestaan ter discussie
Voor de eerste keer in de historie van de Europese verkiezingen staat het voortbestaan van de Europese Unie ter discussie. Niet alleen in Nederland, maar in tal van landen. Van de UK Independence Party (UKIP) in Groot Brittannië, het Front National in Frankrijk, – tot aan de PVV in Nederland wordt het bestaan van unie ter discussie gesteld.

Koffiezetautomaten
Was de economische crisis een gevolg van te weinig Europa en voorkomt verdere politieke integratie een toekomstige catastrofe? Of was de crisis eigenlijk het gevolg van de Europese eenwording met de Euro als leidend voorwerp? Jakkert de federale trein zomaar voort, zonder te stoppen? Is het echt nodig dat Brussel zich bemoeit met de vraag of olijfolie in open of gesloten flessen op restauranttafels komt te staan? Of dat koffiezetautomaten zich na 5 minuten zelf uitschakelen? En moet het Europees Parlement nou zo nodig iedere maand van Brussel naar Straatsburg verhuizen wat zo’n 100 miljoen euro per jaar kost?

Hans van Manen en Joost Frencken zijn respectievelijk docent recht en docent economie van Avans School of International Studies (ASIS) van Avans Hogeschool. Zij belichten het hoe, waarom en waar naar toe van de Europese Unie.

Aanmelden
De Avans Academielezing is op woensdag 14 mei op Avans aan de Hogeschoollaan in Breda en start om 19.30 uur. Aanmelden kan hier.

Laura

Mooie lezing, dit zijn precies mijn vragen maar... ik kan niet op 14 mei bij de lezing zijn. Het zou toch wel heel handig zijn als ik na afloop voor een klein bedrag een videoregistratie van deze lezing kan kopen. Nieuw verdienmodel??

2014-05-13 13:19:30