NSE: hbo’ers steeds blijer met hun studie

Bijna zeven op de tien hbo-studenten zijn goed te spreken over hun opleiding. Voor het vierde jaar op rij neemt de waardering toe, meldt de Vereniging Hogescholen.

Vier jaar geleden was 65,6 procent van de hbo’ers tevreden of zeer tevreden, nu is dat 69,8 procent, aldus de hogescholen. Zij baseren zich op de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête (NSE). Bijna 125.000 voltijdstudenten hebben vragen beantwoord over de inhoud van hun opleiding, de bekwaamheid van docenten, de roosters, hun algemene tevredenheid enzovoorts.

Minst tevreden
De waardering blijkt per opleiding flink te verschillen. Studenten aan de opleiding tot verpleegkundige van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden zijn het minst tevreden. En bij de geplaagde opleiding media & entertainment management van de Hogeschool Inholland klagen de studenten nog altijd steen en been. Het zijn de enige twee opleidingen die op een schaal van 1 tot 5 lager dan een drie scoren.

Veel lof daarentegen krijgen de opleiding toegepaste biologie van HAS in Venlo, de particuliere dansacademie Lucia Marthas en de particuliere marketingopleiding van The New School for Information Services. Die scoren een 4,7 op een schaal van vijf.

Veel waardering
Opvallend veel waardering oogsten de docenten van de lerarenopleiding Nederlands van Fontys Hogescholen in Sittard (4,6), net als die van twee opleidingen godsdienst/pastoraal werk van de Gereformeerde Hogeschool Zwolle en Fontys Hogescholen in Tilburg (4,5).

Meer over de score van Avans in de NSE volgt later vandaag op deze site.