AvansSoleil gedoopt in Haven Breda

Na maanden bouwen was het gisteren dan eindelijk zo ver; de AvansSoleil werd gedoopt. Met deze boot op zonne-energie gaan Avansstudenten strijden tijdens de DONG Energy Solar Challenge in Friesland.

Niet de snelste, maar de meest duurzame deelname aan de race van boten op zonne-energie, dat is de inzet van Avansstudenten en -docenten geweest toen zij begonnen met het ontwikkelen van de AvansSoleil. Zo beschikt de boot over een unieke, biobased romp.

Ideale weersomstandigheden
Allemaal leuk en aardig, maar een boot moet natuurlijk wel varen. Onder ideale weersomstandigheden (veel zon) en onder belangstelling van onder meer de Bredase wethouder Selçuk Akinci werd de boot gisteren te water gelaten in de Haven van Breda.

avanssoleil-doop-diederik-620
‘Het is fantastisch om te zien dat zij het hele jaar hard hebben gewerkt om deze speciale boot op tijd af te hebben’, zei Diederik Zijderveld, lid van het College van Bestuur van Avans, tegen de aanwezigen.

De Solar Challenge vindt plaats van 28 juni tot 5 juli. Meer over de AvansSoleil kun je lezen in Punt 8, die ligt nu overal in de bakken en is hier digitaal te lezen. Meer foto’s van de tewaterlating vind je hier.