Blunder Jeugdzorg in casus Avansminor

Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant heeft gegevens van een cliënt onvoldoende geanonimiseerd in een presentatie voor onder meer Avansstudenten.

Studenten die de minor ‘Werken in een gedwongen kader’ volgen, kregen casussen voorgeschoteld met informatie van Bureau Jeugdzorg. In tenminste één geval was te achterhalen om welk meisje het precies ging. De casus werd gebruikt in een presentatie voor studenten Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) op acht hogescholen, waaronder Avans in Den Bosch en Breda.

Toestemming
‘Dit is een zeer grote fout’, reageert directeur Ed Mulder van Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant op Omroep Brabant. Voor de casussen is geen toestemming gevraagd aan de betrokkenen. ‘Wij gaan uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren’, laat Mulder maandagavond weten.

De naam van een meisje was onvoldoende geanonimiseerd in een van de casussen. Hoewel ze in het begin van de casus een andere naam heeft gekregen, wordt verderop voortdurend haar echte naam genoemd. Samen met de andere details in de presentatie, is het gemakkelijk om het meisje op te sporen. Volgens de casus gaat het om een 13-jarig meisje dat in het westen van Brabant woont.

Praktijkvoorbeelden
Avansdocent Angele Geerts is programmaleider van de minor. ‘Er is bij deze casus inderdaad iets fout gegaan. We gebruiken zoveel mogelijk praktijkvoorbeelden en meestal gaat dat goed. Ik denk dat hier sprake is van een menselijke fout.’

Gezien de gevoeligheid van de in de casus geopenbaarde informatie drukt Geerts alle studenten op het hart daar zorgvuldig mee om te gaan. ‘We vertrouwen erop dat ze de naam geheim houden. Dat moeten ze later ook als ze in de praktijk werkzaam zijn.’

De minor Werken in een gedwongen kader richt zich op het werken met jongeren en volwassenen die te maken hebben met bijvoorbeeld justitie, Bureau Jeugdzorg of de reclassering.

Omroep Brabant werd anoniem getipt over dit verhaal via Publeaks.

De zoveelste blunder van Bureau Jeugdzorg...

2014-06-17 20:57:59