CMD-studenten op heterdaad betrapt bij uitzetten kuikens

De politie heeft drie Bredase Communication and Multimedia Design-studenten (CMD) betrapt. De studenten waren dozen met kuikens voor woningen aan het zetten. Ze wilden aandacht vragen voor de praktijken van de bio-industrie.

Bij diverse Bredanaren ging gisterenavond de bel. Een doos met kuikens stond voor de deur. Er zat ook een briefje bij met daarop de tekst: ‘Wij hebben kuikens gered van massaproductie. Helaas kunnen wij niet voor alle kuikens zorgen’. Ook stond er een verwijzing naar de Facebookpagina www.facebook.com/weeskuikens. Deze Facebookpagina moesten de studenten van de politie offline halen.

Heterdaad
De Bredanaren waren not amused en belden de politie die op hun beurt de kuikens liet ophalen door de dierenambulance. Tijdens het plaatsen van de dozen met kuikens werden drie studenten op heterdaad betrapt door de wijkagenten.

Het gaat om een project van eerstejaarsstudenten CMD. In het kader van ‘Food For Thought’ moesten studenten rondom het thema voedsel een ingreep in de openbare ruimte doen. ‘Mensen willen dat voedsel abstract blijft. Ze willen er geen relatie mee aangaan. Want dan wordt het een huisdier’, legt docent Marcel van Brakel uit. Hij begeleidt de eerstejaarsstudenten. ‘Wij wilden hiermee aandacht vragen voor de praktijken van de bio-industrie, waar dieren nutteloos worden geslacht’, zegt CMD-student Steven op Omroep Brabant.

Vergast
Van Brakel was op de hoogte van de actie van de studenten. ‘Ik wist dat ze deze week de kuikens wilden plaatsen’, zegt hij. ‘Het gaat om haantjes die op deze manier gered zijn van de bio-industrie. Normaliter worden die meteen vergast.’ Het zijn kuikens van zes weken oud. Deze moeten nog op een bepaalde temperatuur verzorgd worden.

De docent staat achter het concept van de studenten. ‘Het is een goed verhaal, alleen in de uitvoering hebben ze steken laten vallen. Je moet anticiperen op het feit dat als je met levende dieren werkt je op ethisch glad ijs bevindt.’

Kinderboerderij
In totaal zijn zo’n veertig kuikens uitgezet. ‘De bedoeling was dat mensen de keuze kregen zelf voor de dieren te gaan zorgen of ze zouden opgehaald worden en bijvoorbeeld naar kinderboerderijen worden gebracht’, zegt Van Brakel.

De academie gaat in samenspraak met de studenten kijken hoe aan de gemaakte kosten kan worden voldaan zoals die van de dierenambulance en de op de opvang van de dieren. De politie wil dit verhalen op de docent zo staat in een persbericht.

weeskuikens-facebook

Connie MD

CMD heh...

2016-06-01 12:43:08

Uilskuikens....!!!

2014-06-05 15:17:36

Natas

Had dan iets van een knuffels neergelegd... maar levende kuikens... echt triest

2014-06-05 14:08:54

Sophie

Deze studenten en hun docent hebben niet echt nagedacht. Natuurlijk is het goed om aandacht te vragen voor het welzijn van dieren in de bio-industrie maar dat moet je wel doen op een manier waarbij je zelf ook goed omgaat met dieren.

2014-06-05 13:22:33

Iris

Hoop dat deze studenten geen voldoende krijgen voor de opdracht?! Dit is echt dierenmishandeling, jonge kuikens die nog op specifieke temperatuur verzorgt dienen te worden in de regen op de stop zetten.

2014-06-05 11:59:00