Jezelf blijven als je bekeken wordt

Jezelf zijn is lastig, zeker als er camera’s op je zijn gericht. Dat is de basisgedachte achter het afstudeerproject van Freya La Lau, vierdejaarsstudent Communication and Multimedia Design (CMD) in Breda. Het afstudeerwerk is nu te zien bij exporuimte IDFX in Breda.

Ga tien minuten in een belichte ruimte zitten met camera’s op je gericht en wees jezelf. Die opdracht gaf Freya mee aan medestudenten en vrienden die meewerkten aan het afstudeerproject. Elk persoon filmde ze en dat leverde een reeks videoportretten op met als titel ‘Unfold: temporal portraits’.

Houding
‘Mensen vinden het moeilijk om zichzelf te zijn. Zeker als er ze weten dat ze bekeken worden. Je zit alleen in een ruimte en hebt de neiging in je zelf te keren. Aan de andere kant denk je aan je houding, hoe je zit, hoe je overkomt. Dat proces heb ik willen weergeven’, zegt Freya.

Haar afstudeerwerk is niet typisch CMD. ‘Maar daardoor eigenlijk ook weer wel. De opleiding begeeft zich tussen kunst, techniek en communicatie. Dat doe ik met dit werk ook’, zegt Freya.

‘Unfold: temporal portraits’ is nog van donderdag tot en met zondag te zien bij IDFX, Houtmarktpassage 28B in Breda. Inloop tussen 14.00 en 17.00 uur.

Stoffige kast
Ben jij bijna klaar met afstuderen en vind je het zonde dat je afstudeeronderzoek ergens in een stoffige kast verdwijnt? Punt is op zoek naar interessante, verrassende, boeiende afstudeeronderzoeken van Avansstudenten. Neem dus snel contact op met de redactie via punt@avans.nl.