Jurian Strik en Janina Frye winnen Bossche kunstprijzen

Jurian Strik, deeltijdstudent Grafisch Ontwerp in Den Bosch en Janina Frye, student Autonome Beeldende Kunst in Den Bosch, zijn gisteren uitgeroepen tot prijswinnaars van respectievelijk de Lucasprijs en de JBZ Award. Beiden krijgen 2.500 euro.

De Lucasprijs is de jaarlijkse prijs van de gemeente Den Bosch en de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost voor de beste Bossche afstudeerder. Er hangt een bedrag van 2.500 euro aan. Jurian Strik maakte voor zijn afstuderen ‘een reis door cyberspace’ en hij onderzocht daarbij ‘digitale miscommunicatie’.

Internetcultuur
De jury zegt over het werk: ‘Een presentatie die zich afspeelt op twee locaties met spectaculaire bewegwijzering als verbindende factor. De ontwerper overdondert, maar het beklijft. Een verfijnde reflectie op de internetcultuur en onderzoek naar de techniek van het medium zelf. Het roept nieuwsgierigheid op. Een fontein van ideeën met een intelligente problematiek van communicatie en miscommunicatie. Zoals Jurian zelf zegt: miscommunicatie als bron van onbedoelde schoonheid. Het is eigenzinnig in stilistisch opzicht, ook dankzij de autobiografische noties.’

De jury gaf een eervolle vermelding aan Beeldende Kunststudent Koes Staassen. De jury noemt hem ‘zeer virtuoos in tekenen, mooie presentatie, een wereld achter werelden. Hij is authentiek en roept een eigen wereld op: een duistere wereld waarin hij zijn schaamte overwint. Zijn werkt doorbreekt misschien taboes, maar behoudt mysterieuze sfeer, waardoor het nergens banaal wordt.’

Ziekenhuis
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) reikte voor het derde jaar de JBZ Award uit, een aanmoedigingsprijs voor beginnend beeldend talent. Jolanda van Nuenen, winnares van 2013, overhandigde de award gisteren aan Janina Frye. Zij onderzocht de logica van een stoel. Ze maakte indruk door ‘haar weldoordachte werk waarmee zij zich ondergeschikt maakt aan de objecten en deze nieuw leven inblaast’.

JBZ_Award2014_max

De jury vindt haar werk ‘scherp in realisatie. Janina verkent verhoudingen tussen mensen en objecten, heroverweegt deze verhouding. Het is zorgvuldig en krachtig gemaakt.’ Ook Janina ontvangt 2.500 euro en haar werk komt bovendien te hangen in het ziekenhuis. Volgende week start daar de inrichting van een expositie. Tot eind september is het werk van Janina en de andere genomineerden te zien op de boulevard van het ziekenhuis.

Eindexpo 2014
Het werk van Jurian Strik, Koen Staassen en Janina Frye is te zien op de Eindexpo 2014 van AKV|St. Joost in Den Bosch. Die opent morgen haar deuren voor het grote publiek. Al het afstudeerwerk van de lichting 2014 is te zien, tot en met woensdag 2 juli van 11.00 tot 17.00 uur. De toegang is gratis.

Bekijk hier een impressie van de eindexpo in Den Bosch:

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = “//connect.facebook.net/nl_NL/all.js#xfbml=1”; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));