Ondanks bezwaren toch 224 Bredase studentenunits

De Bredase gemeenteraad heeft ondanks bezwaren ingestemd met het bouwen van 224 zelfstandige studentenwoningen aan de Lunetstraat. Geluidsoverlast, een hoge huurprijs en de realisatietermijn drukten op het project.

De studentenwoningen aan de Lunetstraat worden ongeveer 24 vierkante meter groot, met een eigen keukenblok, toilet en douche. Het driehoekige complex krijgt een stadsparkachtig binnenterrein. De campus krijgt een gezamenlijke wasserette en voldoende auto- en fietsparkeergelegenheid.

Met de bouw van 224 zelfstandige units bewerkstelligt de gemeente Breda gedeeltelijk haar ambitie om 1.000 nieuwe studentenwoningen te realiseren. Verschillende bezwaren gingen vooraf aan de beslissing om het nieuwbouwproject door te zetten.

Voorbijrazende treinen
Zo zou het geluid van voorbijrazende treinen tegen het drie verdiepingen hoge studentencomplex slaan en terugkaatsen naar omliggende particuliere woningen. Omwonenden gaven aan een gang naar de Raad van State te overwegen als hun zorg daarover niet weggenomen zou worden. Wethouder Wonen Bob Bergkamp zegt dat er budget vrij komt om de woningen van de bezwaarmakers te voorzien van maatregelen die geluidshinder voorkomen of verminderen.

Leegstaande kantoorpanden
Verschillende omwonenden kaartten in hun bezwaar ook aan dat de stad de ambitie heeft uitgesproken om leegstaande panden om te bouwen tot studentenwoningen. Breda gaf eerder prioriteit aan de transformatie van leegstaande kantoren naar studentenwoningen. ‘Dat heeft nog steeds onze voorkeur’, laat Bas Maes (SP) BredaVandaag weten. ‘Maar we willen ook snelheid, en hebben ingestemd met het plan om 1.000 woningen te realiseren.’

Realisatietermijn
Een ander struikelblok was de realisatietermijn van het plan. Verschillende partijen maakten zich zorgen dat het lang zou duren voordat het studentencomplex gebouwd zou worden. Als antwoord daarop stelde D66 voor om de bouwvergunning maximaal een jaar geldig te laten zijn. Volgens wethouder Bergkamp is dat niet nodig omdat het ook in het belang van de ontwikkelaar is om snel te starten.

Hoge huurprijs
Eerder werd er ook gediscussieerd over de huurprijs, die zou (te) hoog zijn. ‘Op de woningen kan huurtoeslag worden aangevraagd. Dat, in combinatie met studiefinanciering of het leenstelsel zorgt ervoor dat ze goed te betalen zijn’, aldus Jeroen Bruijns (CDA).