Solarboot wordt te water gelaten

De AvansSoleil wordt morgen te water gelaten in de Haven van Breda. De boot op zonne-energie wordt eind van deze maand ingezet bij de strijd om een podiumplek bij de DONG Energy Solar Challenge 2014; een variant op de Elfstedentocht die wordt gevaren door solarboten.

Een team van in totaal zestig techniekstudenten en docenten werkten afgelopen maanden aan de boot die werkt op zonne-energie en grotendeels bestaat uit duurzaam materiaal.

Duurzame innovaties
De AvansSoleil bevat een aantal unieke duurzame innovaties. Zo is in de eerste fase van de bouw de biobased romp van de solarboot gerealiseerd. Daarnaast beschikt de AvansSoleil over een ‘slim energiesysteem’. Een systeem met opgesplitste accu, dat zorgt voor optimale opslag en overdracht van de energie naar de motor.

Een van de studenten zal de boot gaan bemannen en wordt daarbij ondersteund door een ander teamlid vanaf het vasteland. Hij of zij legt de route op het vasteland in een auto af. Die persoon adviseert het bemanningslid over de meest efficiënte vaarroute. Bijvoorbeeld over de sterkte van de zon het komende uur, zodat het bemanningslid zijn snelheid kan aanpassen

220 kilometer
De AvansSoleil – de meest duurzame van alle boten die deelnemen aan de race – legt straks 220 kilometer af in vijf etappes. Van Groningen naar Drachten, Sneek, Harlingen en Leeuwarden. De inschrijving voor de DONG Energy Solar Challenge is goedgekeurd; het Avans Solar Mariteam zal van 28  juni tot 5 juli strijden in klasse A onder nummer A14. De AvansSoleil concurreert hierin met twaalf teams afkomstig uit Nederland, Brazilië, Indonesië, Turkije, China, België, en Polen.

Tewaterlating
De tewaterlating (donderdag 12 juni vanaf 16.00 uur in de Haven van Breda) vindt plaats onder toeziend oog van betrokken studenten en docenten, sponsoren, Bredase wethouder Selçuk Akinci, academiedirecteur Jan Reinhard en Diederik Zijderveld, lid van het College van Bestuur van Avans.

In Punt 9 – deze ligt nu in de bakken – vind je een spread van de AvansSoleil met uitleg over de onderdelen van de solatboot.

Je kunt het Avans Solar Mariteam volgen via Facebook en Twitter.
Kijk voor foto’s van het bouwproces ook op de Facebookpagina van Punt.

Foto: Susan Docters solarboot27-max Foto: Susan Docters Foto: Susan Docters Foto: Susan Docters