Racen in zelfgebouwde wagens

Acht teams van tweedejaarsstudenten Werktuigbouwkunde (WTB) in Den Bosch raceten afgelopen donderdag tegen elkaar in zelfgebouwde voertuigen, voorzien van een vliegwiel met aandrijving.

Elk jaar moeten de Bossche WTB-studenten een ander soort voertuig ontwerpen en bouwen. Eerdere jaren kwamen er al ombouwbare ligfietsen en lantaarnpaalbeklimmers voorbij. De studenten zijn een half jaar met het project bezig en moeten werken binnen bepaalde technische eisen, zoals maximale afmetingen en gewicht.

WTB-wedstrijd2014_max2

Bij de zelfgebouwde voertuigen van dit jaar ging het erom dat spierkracht van de bestuurder werd opgeslagen in een groot vliegwiel. Deze energie wordt dan weer afgegeven bij het wegrijden in de voortstuwing van het voertuig. In vakjargon beter bekend als KERS-voertuigen: Kinetic Energy Recovery System. Deze techniek wordt bijvoorbeeld toegepast in stadsbussen en in de Formule 1.

De jaarlijkse wedstrijd werd donderdag traditioneel gehouden in het Westerpark achter Avans. Op het wedstrijdparcours werden onder andere de snelheid van de wagen en het vermogen van het vliegwiel getest. Het team ‘Remmen is angst’ sleepte alle prijzen in de wacht: dat was de snelste, technisch de beste én de mooiste wagen.

WTB-wedstrijd2014_max3