‘Avans is een asociale buur’

Bewoners van Brabantpark, de Bredase wijk naast de hoofdlocatie van Avans, zijn teleurgesteld in de hogeschool. Ze vinden dat Avans de buurt opzadelt met een parkeerprobleem.

Vanaf dit studiejaar mogen deeltijdstudenten tot 17.00 uur niet parkeren op de parkeerplaats van Avans. Bewoners van Brabantpark vrezen dat deze studenten uitwijken naar hun buurt. Daar is al sprake van parkeeroverlast omdat ook veel voltijdstudenten hun auto in de wijk parkeren. Maandag was er een bijeenkomst voor buurtbewoners. Twintig mensen kwamen daar op af.

‘Studenten zijn net mensen; ze zullen kiezen voor de makkelijkere en snellere weg’

Marja Kamsma van het College van Bestuur van legde maandag uit welke alternatieven onderzocht zijn. Zo heeft de school gekeken naar de optie om pendelbussen te laten rijden vanaf het NAC-stadion. Volgens Kamsma geen goed alternatief, aangezien studenten dat er niet van zal weerhouden toch in Brabantpark te parkeren. ‘Studenten zijn net mensen; ze zullen kiezen voor de makkelijkere en snellere weg.’

De gemeente heeft de hogeschool op een aantal beschikbare parkeerplaatsen gewezen zoals bij Sportcentruml de Scharen, maar dat zijn er onvoldoende voor alle Avansstudenten die met een auto komen.

‘Buurt, zoek het maar uit!’

Vanuit de buurt kwam het verzoek aan Avans om een parkeergarage te bouwen. De hogeschool steekt dat geld liever in het onderwijs. Een buurtbewoner vergeleek Avans met een asociale buurman die zegt: ‘Buurt, zoek het maar uit!’, zo schrijft BN/DeStem.

D.v.Asperen

Wanneer neemt avans zijn verantwoordelijk omtrent het parkeerprobleem. De wijk kan de verkeersdrukte niet meer aan het wachten is op een ongeval. Dus avans neem je verantwoordelijkheid en los dit OP.!!!!!

2014-09-09 10:22:23

Ilse

Niet iedereen zeikt zomaar. Makkelijk om iedereen over 1 kam te scheren. Sommige studenten, zoals ik, hebben andere redenen waarom het niet mogelijk is om uit huis te gaan en in het bezit van een auto zijn. Ov is daarnaast ook niet altijd mogelijk.

2014-08-30 12:51:46

Joost

Een kleine auto kost als je bijv. 50 km. van Avans woont, al snel 300-350 euro / mnd. Benzine, verzekering, belasting, onderhoud en APK + afschrijving. Kamer huren? Was ooit doodnormaal hoor. Kost ook zoiets.

2014-08-27 19:13:11

Luc

Studenten krijgen steeds minder plek met de auto. De parkeerplaats voor lovensdijkstraat 63 is nog voor iedereen. Dit komt omdat deze parkeerplekken niet van Avans zijn maar van de gemeente. Dan is er nog die zandvlakte bij 61, nja vlakte..

2014-08-22 07:23:08

Stefan

@Stijn er zijn veel bedrijven die voor personeel en bezoekers betaald parkeren invoeren. Enerzijds ontmoedigingsbeleid om de auto te gebruiken, anderzijds gebruik OV stimuleren. Opbrengsten benutten tbv parkeervergunning buurt. Duurzaam!

2014-08-21 14:20:56

Stijn

@Stefan, hoe zie jij dat voor je? Studenten die braaf iedere dag een flink bedrag aan parkeergeld betalen? Echt niet! Het zijn net mensen.

2014-08-21 12:35:05

Stefan

Jammer! Mooie kans om (mede ihkv duurzaamheid) een creatieve oplossing te zoeken. Parkeergarage met betaald parkeren als service naar studenten en met deel van de opbrengst (mede) financieren van parkeervergunning buurtbewoners?

2014-08-20 22:06:32

Ik vind dat Iris helemaal gelijk heeft!!

2014-08-20 17:50:49

Iris

Studenten zijn net mensen?!?!?! Volgens mij zijn studenten toch echt gewoon mensen.....

2014-08-20 15:29:41