Meer afgestudeerden kunnen studieschuld niet aflossen

Steeds meer afgestudeerden zijn niet in staat hun studieschuld af te lossen. In vijf jaar tijd is het aantal met 76 procent toegenomen, zo blijkt uit cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). In 2013 ging het om 93.000 afgestudeerden. In totaal staan Nederlandse afgestudeerden voor 8 miljard in het rood. Hun gemiddelde schuld is momenteel 15.000 euro.

In 2013 betaalden 56.000 afgestudeerden minder rente en aflossing dan vooraf afgesproken. Bijna 37.000 oud-studenten verdienden zo weinig dat ze niets konden aflossen. Van 15.000 oud-studenten werd de restschuld kwijtgescholden, zij hebben vijftien jaar naar draagkracht afgelost. Hun nog openstaande schuld is betaald door de Nederlandse overheid, die staat namelijk garant voor de leningen.

Nog meer schulden
‘We schrikken erg van deze cijfers’, zegt Tom Hoven, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) tegen het ANP. Hoven verwacht dat nieuwe studenten zich alleen maar verder in de schulden zullen steken zodra in september het sociaal leenstelsel wordt ingevoerd. ‘Iedereen is het erover eens dat de studieschuld hierdoor verder zal oplopen’, zegt Hoven.