In Den Bosch naar de universiteit?

De TU Eindhoven en Tilburg University willen in Den Bosch een gezamenlijke graduate school beginnen voor een paar honderd masterstudenten en promovendi die zich gaan toeleggen op ‘big data’.

De Brabantse universiteiten maakten dit gisteren bekend tijdens de opening van het academisch jaar. Nader onderzoek moet duidelijk maken of er voldoende behoefte is aan de afgestudeerden.

Grote databases
De voortekenen zijn gunstig, schrijven de universiteiten in een persbericht. Bedrijven en instellingen in de regio zouden veel behoefte hebben aan wetenschappers, ondernemers en bestuurders die goed met grote databases overweg kunnen.

Tilburg neemt de onderdelen recht, bestuur, economie en ondernemerschap voor zijn rekening en Eindhoven de IT-kant en (eveneens) ondernemerschap. De plannen krijgen steun van gemeente en provincie. Eind 2014 hakken de universiteiten de knoop door.