Met je telefoon schieten op Spanjaardsgat

Na het stappen nog even gratis gamen met je smartphone in de binnenstad van Breda? Binnenkort is het mogelijk. Studenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving| St. Joost hebben de visuals gemaakt in opdracht van de gemeente.

Studenten Vormgeving Koen van Geel, Berry de Jong en Ties van der Mede gingen in het kader van hun stage aan de slag met het bedenken van een concept en het maken van visualisaties. Het uiteindelijke resultaat is een schietspel op de muur van het Spanjaardsgat.

Highscores
Vijf grote projectoren zijn nodig om de beelden op de muur weer te geven. Binnenkort is het de bedoeling dat je een app kunt downloaden. Dan kun je met je telefoon fictieve kanonskogels afschieten op de muur. De game is te spelen met maximaal acht mensen. Van de games worden highscores bijgehouden.

De gemeente Breda wilde graag dat een groep kunststudenten een projectie zou maken die Breda promoot als stad van beeldcultuur en een verbinding maakt met de geschiedenis van de stad. Het moest gaan om een innovatief en interactief ontwerp.

Gat in de verdediging
Het Spanjaardsgat symboliseert het gat dat de Spanjaarden in hun verdediging lieten vallen in 1590. Schipper Adriaen van Bergen zou hier een aantal soldaten de stad in hebben gesmokkeld om de Spanjaarden te verdrijven. Van Bergen heeft met zijn turfschip verder gevaren naar de waterpoort van het Kasteel van Breda aan de huidige Academiesingel.

De planning is dat het spel de komende maanden voor het eerst op de muur te zien is en minimaal twee jaar in gebruik zal zijn.

.

Het verhaal gaat ook dat Adriaen zich op de bewuste ochtend heeft verslapen en zijn broer/neef daarom zijn plaats heeft ingenomen...

2014-09-29 12:44:09

Weley van Meir

Leuk idee, alleen maar een klein probleem. De poort in het Spanjaardsgat is niet gebruikt door Adriaen van Bergen met zijn list met het Turfschip omdat deze poort toen nog niet aanwezig was! De eigenlijke poort en stadsmuur zijn al verwenen!

2014-09-27 18:14:32