Ontwerpwedstrijd glas-in-lood Beukenlaan

De kapel van kunstacademie AKV|St. Joost aan de Beukenlaan in Breda wordt grondig verbouwd. Er komt een nieuwe, grotere Xplora en de voormalige mediatheek wordt het restaurant. Studenten kunnen nu meedenken over het eindresultaat door een prijsvraag voor een glas-in-loodontwerp.

Vorige week werd een prijsvraag uitgezet voor het ontwerp van het glas-in-loodraam boven de nieuwe entree van de kapel. Studenten kunnen tot 2 oktober een ontwerp aanleveren. Het ontwerp van de uiteindelijke winnaar wordt, onder begeleiding van docenten, de architect en de aannemer, in glas-in-lood uitgevoerd tot een van de blikvangers van de verbouwde kapel.

zijkant_kapel_max

Twee keer zo groot
‘De nieuwe Xplora wordt ongeveer twee keer zo groot als de oude’, vertelt Bas van Pruijssen, locatiemanager van de Beukenlaan. ‘Straks is er meer plek voor studieruimte. Xplora was hier vooral een mediatheek, met relatief weinig werkplekken. De ruimte wordt multifunctioneler, net als op de rest van Avans.’

De huidige kantine van de Beukenlaan zit weggestopt in de kelder van het gebouw en is niet meer toekomstbestendig. Een deel van de huidige buitenruimte wordt bebouwd met een nieuwe keuken. Daarnaast komt een terras. Of er ook een Grand Café komt, blijft nog even de vraag.

terras_maxArtist's impression van het nieuwe terras

Veel licht
De kapel wordt na de verbouwing veel lichter doordat er meer met glas wordt gewerkt. Van Pruijssen: ‘Het wordt letterlijk en figuurlijk transparanter, ook dankzij glazen tussenwanden. Bovenin de kapel komt een soort vide. De kapel wordt ook volgens de moderne tijd geïsoleerd: voorheen moesten we drie dagen stoken om hem warm te krijgen.’

artist_impression_max

Het orgel blijft en de oude glas-in-loodramen worden teruggeplaatst. De kapel wordt flexibel en snel in te richten of om te bouwen: als theater, expositieruimte of workshopzaal. ‘Evenementen kunnen ook buiten schooluren plaatsvinden: de ruimte kan afgesloten worden van de rest van het gebouw. Waar nodig kan het Atrium erbij getrokken worden. Maar evenementen moeten wel met AKV|St. Joost of Avans te maken hebben.’

artist_impression2_max

In de zomervakantie is het hele bouwproject begonnen. In december moet het klaar zijn. Het betrokken architectenbureau is Rienks Architecten. Zij ontwierpen jaren geleden ook de nieuwbouw aan de Hogeschoollaan in Breda.