Student wil nieuwe kans voor afstudeerscriptie

Een student Commerciële Economie in Den Bosch is in beroep gegaan tegen de examencommissie omdat zij geen herstelopdracht kreeg voor haar afstudeerscriptie. De examinator concludeerde dat de scriptie over de gehele linie onvoldoende was.

Tijdens de zitting van het College voor Beroep van de Examens (COBEX) geeft de student aan dat zij vindt dat ze recht heeft op een herstelopdracht. ‘Andere studenten met een vier krijgen wel de kans om een herstelopdracht te maken en ik niet,’ vertelt de student. Volgens de examencommissie van de Academie voor Marketing en International Business is hier een goede reden voor: ‘Andere studenten hebben voor één onderdeel een onvoldoende. Voor hen kunnen we een herstelopdracht maken, omdat het duidelijk is wat er hersteld moet worden. In dit geval kan dat niet, omdat de scriptie over de gehele linie onvoldoende is.’

Verrassing
De student zegt dat de vier voor haar scriptie als een verrassing kwam. ‘Ik kreeg van mijn begeleider feedback. Deze heb ik meteen verwerkt. Ik ben namelijk iemand die altijd haar zaakjes op orde heeft.’ Volgens examencommissie zijn de begeleiding en beoordeling gescheiden. ‘De begeleider onthoudt zich van een oordeel, maar stuurt de student in de juiste richting,’ zegt de examencommissie.

Feedback

De student is van mening dat ze te weinig feedback heeft gehad. Tijdens de beroepszaak vertelt de student: ‘Ik heb het idee dat het meer een verhoor was dan dat de examinator aan mij uitleg gaf waarom ik die vier heb gescoord.’ De examinator ervaart dit op een andere manier dan de student. Volgens haar heeft de student wel goede feedback gekregen.

Schikkingsvoorstel

De examencommissie geeft tijdens de zitting aan dat de zaak afgehandeld is, als de student het eerder voorgelegde schikkingsvoorstel aanneemt. In dat voorstel staat dat de student een nieuwe kans krijgt om haar scriptie in te leveren. Na een schorsing van vijf minuten neemt de student het voorstel onder voorwaarden aan. Zo wil zij dat er een nieuwe begeleider en examinator met een blanco visie worden aangesteld, er ook iemand van het stagebedrijf bij de zitting aanwezig is en dat er twee terugkommomenten voor de student zijn. De examencommissie stemt hiermee in en de student trekt haar beroepschrift terug.

Beoordeling?

Bijzonder als je dan hoort dat er sommige studenten de hemel in worden geprezen met valse enquêtes etc. en afstuderen met een 8. U mag direct door naar de universiteit

2014-09-19 12:14:52

Ex student

Herkenbare zaak. De examencommissie geeft aan dat de begeleider de student in de juiste richting stuurt? Er zijn een aantal voorbeelden waarin deze sturing niet juist is en waar staat de student dan?

2014-09-19 12:13:30

boze student

Waarom is dit gescheiden? Wat heeft men dan aan de begeleiding? Niets, net zoals men niets heeft aan heel avans, beste hogeschool van Nederland - jaaaaaja. Waardeloos ongelovelijk bureaucratisch instituut, ben blij als ik verlost ben van deze.

2014-09-16 10:50:05

Anoniem 2

Precies hetzelfde is mij afgelopen jaar overkomen. Examencommissie reactie: Had je maar eerder iets moeten melden. Avans Objectief? De grootste onzin ooit.

2014-09-16 08:36:37

anoniem

Dat is mij ook overkomen. Ik heb altijd goede resultaten gehad gedurende mijn hele studie, maar aan het eind van mijn afstudeerstage werd mij verteld dat ik een onvoldoende had, zonder mogelijkheid op herstel. Op 1 september weer opnieuw begonnen :(

2014-09-15 14:50:06