Studenten in actie voor behoud kantinepersoneel

Tilburgse Avansstudenten zijn een handtekeningenactie begonnen voor behoud van het huidige cateringpersoneel op de locatie. Van een aantal van hen zou het contract niet verlengd worden.

‘In de jaren dat ik hier op school zit, heb ik me altijd verbonden gevoeld met het kantinepersoneel’, zegt vierdejaarsstudent Bouwkunde Mitchell van Ostaijen. ‘Wat wij hebben vernomen is dat er collega’s gaan verdwijnen doordat hun contract niet wordt verlengd. In plaats daarvan komen er mensen terug die al in vaste dienst van Eurest werken. Veel studenten en docenten zijn het er niet mee eens en willen de bestaande ploeg behouden. Daarom zijn er in één ochtend ruim honderd handtekeningen gezet op de petitie, die wij vanuit een aantal studenten zijn gestart.’

Eurest: ‘Een zakelijk besluit dat genomen moet worden’

Eurest heeft in januari de catering bij Avans overgenomen van Sodexo inclusief het personeel. Van een aantal mensen wordt het contract niet verlengd. ‘Dit speelt niet alleen in Tilburg. Ook op de locatie aan de Lovensdijkstraat wordt het contract van een medewerker niet verlengd’, zegt Matthieu van Waardenburg, manager van Eurest. Van Waardenburg bevestigt dat beide medewerkers plaats moeten maken voor collega’s die elders werkzaam zijn bij Eurest. ‘Het is een rotsituatie voor de betrokkenen op de locaties maar een zakelijk besluit dat genomen moet worden voor het groter belang van Eurest.’

Mitchell en medestudent Rick de Vries hebben ook een eerbetoon aan het cateringpersoneel op papier gezet:

Niets is heerlijker dan warme chocomel met één suikerstaafje in de vroege morgen. Het is een traditie die mijn medestudenten en ik elke morgen herhalen.

Wie zijn deze mensen die ervoor zorgen dat wij voorzien worden van deze hartig- en zoetigheid? Deze vraag stelden wij op de eerste dag van het studiejaar. De geur van afgebakken frikadellenbroodjes zorgde voor de nieuwsgierigheid om de keuken te betreden. Daar zagen we een ploeg van vier vrouwen, hard werkend om te zorgen dat ‘hun kinderen’ eten en drinken krijgen bij de openingstijd van 10:00 uur. Het vertonen van onze gedaanten in hun territorium ging gepaard met een verontwaardigde blik. De blik van vier verontwaardigde kantinejuffrouwen veranderde al snel in een lach en een ‘goedemorgen’. Een vriendschap was geboren.

Iedere schooldag weer begroeten wij het team van Eurest, een traditie die na vier jaar nog niet is opgehouden. De band tussen personeel en student is uitgegroeid tot een hechte vriendschap. Het lijkt te mooi om waar te zijn, en inderdaad dat is zo. Als gevolg van de crisis verliezen mensen om ons heen hun banen. Het lijkt voor een student nog ver weg, omdat we nog in opleiding zijn voor het ‘echte’ leven.

De hechte ploeg valt binnenkort uit elkaar. Een onderbuikgevoel neemt onze eetlust weg. De warme sfeer binnen de kantineploeg is verdwenen. De euforie heeft plaatsgemaakt voor verdriet en ongeloof. Wij studenten zijn misschien slechts passanten, maar deze kantineploeg hoort bij elkaar te blijven. Soms is het belangrijker om beslissingen op basis van gevoel te nemen in plaats van strikt de regels te volgen. Daarom zijn wij een petitie gestart om er voor te zorgen dat deze ploeg intact blijft.

Directieleden, docenten en studenten vragen wij een broodje te nemen en de petitie te tekenen bij de kantine van Avans in Tilburg.

Erg bedankt.

Rick de Vries, Mitchel van Ostaijen
Vierdejaarsstudenten Bouwkunde

Rob

Heb je eindelijk een team dat zich op alle vlakken 200% inzet moet er ff plaats worden gemaakt voor iemand die over is !!! Sterkte Riekie

2014-09-19 17:58:03

Student avans

Eurest maakt bij Avans veelvuldig gebruik van disposables. Ze hebben er daar nu zelf nog één aan toegevoegd, namelijk personeelsleden. Mensen zijn vanaf heden slechts wegwerpmateriaal om je winst te vergroten.

2014-09-15 19:49:53

student avance tilburg

Waar blijft de duurzaamheid bij het personeel?? Het lijkt wel een wegwerp maatschappij.

2014-09-15 16:08:42

Mitchel

Speerpunten van Eurest. Termen als 'relaties gebaseerd zijn op eerlijkheid, respect, rechtvaardigheid' en over het personeel: 'mogelijkheid en de ondersteuning krijgt om zich te ontwikkelen, te leren en succesvol te zijn.' Waar gaat het fout?!?

2014-09-15 11:25:40

Avans student

Hopelijk gaat deze actie zijn vruchten afwerpen. Zo zie je maar weer dat je inzet niet gewaardeerd wordt door je leidinggevende. Deze actie laat in ieder geval zien dat er nog mensen zijn die er wel om geven.

2014-09-15 11:16:54

Samuel L. Jackson

Dit is een goeie actie van de studenten. Het zou echt zonde zijn als het bestaande personeel binnenkort weg moet.

2014-09-15 10:56:46

Een meelevende stadsgenoot

Met zijn alle een broodje halen bij AH goed idee. Dat is ook zakelijk .Een zakkenvullers besluit zonder menselijk gevoel. Wat zou het gevoel zijn van de leidingevende ?? ik denk euro's en geen gevoel!! Schande wat jullie aanrichten leidingevende

2014-09-13 12:52:52

Anoniem

Wat worden bedrijven toch ZAKELIJK!!Waar blijven onze gevoelens.Zijn we straks robots.Boycotten en je broodje ergens anders halen.

2014-09-12 13:21:23

Ruben

Ondanks dat ik ben afgestudeerd en niet meer op Avans zit steun ik deze petitie.

2014-09-12 12:51:54

Renske

Duurzaamheid is nu een speerpunt in ons beleid. Dat is niet alleen recyclen van koffiebekertjes, maar ook integer omgaan met je personeel. Dus niet eerst beloven dat iedereen overgenomen wordt en en paar maanden daarna toch contracten niet verlengen.

2014-09-12 11:36:15