Studenten mogen vertrouwen op mail docent

Een student bedrijfseconomie heeft een rechtszaak gewonnen van de Hogeschool van Amsterdam. Hij had geen bindend studieadvies mogen krijgen, omdat zijn docent hem een verkeerd cijfer had gemaild.

De eerstejaarsstudent dacht dat hij met de hakken over de sloot zijn eerste jaar was doorgekomen. Zijn docent had hem gemaild dat hij de herkansing van het vak commerciële economie had gehaald. Maar in augustus 2013 kreeg hij de schrik van zijn leven: hij ontving toch een negatief bindend studieadvies en moest de opleiding verlaten.

Poging gedaan fout te herstellen
Het cijfer dat de docent had gemaild bleek niet te kloppen. De docent had nog een poging gedaan zijn fout te herstellen, maar adresseerde een tweede e-mail met het juiste cijfer verkeerd. Tegen de tijd dat de student erachter kwam dat hij in zijn eerste jaar slechts 47 studiepunten had gehaald in plaats van de benodigde vijftig, waren alle herkansingen al geweest.

Eigen schuld
Dus vroeg de student om een extra mogelijkheid. Dat verzoek werd door de opleiding afgewezen: het juiste cijfer stond namelijk in het administratieve systeem SIS, dus de student had kunnen weten dat zijn docent een fout had gemaakt. Eigen schuld dus. De eerstejaars ging in beroep bij de hogeschool, maar die hield voet bij stuk.

Niet elke keer controleren of alles klopt
De rechter van het College van beroep voor het hoger onderwijs (cbho) veegt nu de vloer aan met die beslissing. Studenten mogen ervan uitgaan dat docenten de juiste cijfers mailen, aldus de rechter. Ze hoeven niet elke keer weer te controleren of alles klopt.

Anoniem

Belachelijk dat een docent zo'n fout maakt, raar dat de student zijn cijfer niet heeft bekeken in het systeem, dan had hij gezien dat één van de twee cijfers niet kon kloppen. Als het bij mij hing om dat ene punt, zou ik dat toch even controleren..

2014-09-23 13:12:46

Anoniempje

Zoiets moet op Avans ook gebeuren. Ook ik heb regelmatig achter cijfers aan moeten zitten.

2014-09-23 11:40:01

Bas E

Zeker terecht. Maar ik schrik er zelf van dat er buitengewoon veel fouten worden gemaakt met cijfers op het HBO, zo heb ik studenten onterecht zijn of haar Propedeuse zien halen...

2014-09-22 14:41:11

Anoniem

Wel een hele terechte uitspraak, zeker gezien cijfers door docenten vaak te laat of niet worden ingevoerd. Op de administratieve cijfersystemen kan je op HBO instellingen vaak totaal niet vertrouwen.

2014-09-22 14:03:24