Aanvullende beurs? Dan 100 euro extra

Er mag volgend jaar, als de basisbeurs verdwijnt, niets misgaan met de aanvullende beurs. Om problemen te voorkomen, krijgen alle nieuwe studenten met zo’n aanvullende beurs daarom 100 euro extra.

Dat staat in het wetsvoorstel waarin de studiebeurs wordt vervangen door een leenstelsel, ontdekte de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). Het ministerie wil hiermee de ‘uitvoerbaarheid’ garanderen.

Maximaal 100 euro omhoog
De regeringspartijen VVD en PvdA hebben met GroenLinks en D66 afgesproken dat de aanvullende beurs met maximaal 100 euro omhoog gaat, maar niet voor iedereen. Sommige studenten krijgen (vergeleken met nu) bijvoorbeeld 20 euro extra, of 50.

Maar daarvoor moet wel van alles worden aangepast in de systemen van de Dienst Uitvoering Onderwijs. Dat lukt misschien niet op tijd en daarom gaat het in het eerste studiejaar anders.

Niet vies van een extraatje
De LSVb vindt dit kenmerkend voor ‘de haast waarmee dit rammelende wetsvoorstel door de Tweede Kamer wordt gejaagd’. Het tempo is niet alleen onverantwoord, het kost ook veel geld, concludeert LSVb-voorzitter Tom Hoven. ‘Hoewel de LSVb niet vies zou zijn van een extraatje voor studenten, zien wij liever dat de politiek de tijd neemt om de grootste bezuiniging op studenten ooit zorgvuldig te behandelen.’

Tot aan de landelijke demonstratie tegen het leenstelsel op 14 november belooft de Landelijke Studenten Vakbond wekelijks met dit soort ‘bizarre feitjes’ op de proppen te komen.

M

De toch al ruime aanvullende beurs wordt nu nog even extra aangevuld. Mijn ouders kunnen (alweer) extra gaan betalen voor de mensen die het minder hebben. Ik vind dat iedereen moet kunnen studeren maar lenen in nederland is echt niet duur te noemen.

2014-10-06 09:42:52