ASB niet verrast door onvoldoendes Keuzegids

Met 23 opleidingen van Avans op nummer één in de Keuzegids is er weinig reden tot klagen. Toch is het niet alleen maar jubelen bij de hogeschool. De Academie voor Sociale Studies Breda (ASB) heeft twee opleidingen met een onvoldoende. ‘We zagen het wel aankomen, maar leuk is het niet’, zegt academiedirecteur Margo van der Put.

In de Keuzegids 2014 scoorde Culturele en Maatschappelijke Vorming (CMV) een 4,4. In de meest recente Keuzegids een 4,6. Dat is een verbetering maar geen reden voor gebak, beaamt Van der Put. ‘Integendeel. Het is een bevestiging dat we nog veel moeten doen. Daar hebben we in het huidige businessplan ook al op ingespeeld. We moeten een aantal aspecten van ons onderwijs verbeteren.’ Naast CMV scoorde ook Sociaal Pedagogische Hulpverlening een onvoldoende, namelijk een 5,4.

‘Wat staat er nu? Wat zijn academie brede aandachtspunten en wat zijn specifieke punten voor de opleiding?’

De komende periode gaat de directie met de verschillende opleidingsteams en de opleidingscommissies om de tafel zitten om de resultaten van de Keuzegids te bespreken. ‘Wat staat er nu? Wat zijn academiebrede aandachtspunten en wat zijn specifieke punten voor de opleiding?’.

Communicatie
De academie wil meer en beter informatie terugkoppelen naar studenten. Het blijkt namelijk dat zowel studenten van CMV als van SPH ontevreden zijn over de communicatie. ‘Het gaat ook om het juist en tijdig communiceren vanuit de academie’, zegt Van der Put.

Beleving
Vanuit de Nationale Studenten Enquête was al duidelijk geworden dat dergelijke klachten leefden onder de studenten. ‘Het gaat ook om beleving. Zo is de ene groep studenten tevreden over de communicatie rondom lesroosters en de andere niet. Terwijl we dat bij alle opleidingen op dezelfde manier en hetzelfde tijdstip doen.’

Beroepspraktijk
CMV scoort onder studenten ook een onvoldoende op inhoud. ‘De beroepspraktijk is momenteel aan verandering onderhevig, de academie probeert daar goed op in te spelen. Onze relatie met de beroepspraktijk is een belangrijk aspect daarin. Ook daar gaan we meer aandacht aan besteden.’

Boris

De academici bezitten vaak wel de juiste kennis, maar het schort hen regelmatig aan praktijkervaring (voeten in de modder) op de vloer+didactische skills.

2014-10-14 11:11:45

Anon

Wat is er erg aan dat ze alleen academici willen aannemen als docenten dan? Of bedoel je dat ze niet genoeg geschikte docente kunnen vinden? Mij lijkt het alleen maar goed, aangezien sociale studies op het moment (terecht) onder vuur liggen.

2014-10-14 10:18:26

Jeroen

De Avans opleiding CMV in Den Bosch staat volgens mij op nr 1...misschien een idee om dat curriculum/ de lesmethoden/ de communicatie over te nemen?

2014-10-13 17:39:49

Boris

Dan moet je maar niet het beleid voeren dat je (bijna) alleen maar academici aanneemt als docenten. Daarnaast krijgen deze opleidingen uiteraard ook onvoldoendes, omdat studenten niet worden voorgelicht over de relatief kleine baankans.

2014-10-13 13:17:37