#AvansDuurzaam: Fiets het licht aan!

Deze week staat Avans in het teken van duurzaamheid. Eerstejaarsstudenten Human Resource Management in Den Bosch bedachten ideeën hoe Avans duurzamer te maken. Het beste idee, stroom opwekken met oude studentenfietsen, won een duurzame lunch.

Het winnende idee kwam van Linda van Heugten, Anne Horsten en Anass Akchich. Hun plan is even eenvoudig als goed: vul een Avanslokaal met oude studentenfietsen, omgebouwd tot stroom-opwekkers, en bespaar zo op energie. Ze wonnen daarmee een duurzame lunch bij Smaaklokaal Hutten.

Gezond lichaam
‘Wij hebben de drie P’s – people, planet, profit – vrij letterlijk genomen’, vertelt Anne. ‘Voor studenten en medewerkers wordt het lokaal een soort sportruimte, voor een gezond lichaam dus. Je bespaart op energie en door oude studentenfietsen te recyclen wordt de afvalhoop minder. Bovendien hoef je geen nieuwe fietsen te kopen. En voor Avans gaat de elektriciteitsrekening omlaag.’

Een jury van docenten koos het idee als winnaar van de zes propedeuseklassen. In groepjes van drie of vier waren de eerstejaars aan de slag gegaan. Ideeën die langskwamen waren bijvoorbeeld meer duurzame producten in de kantines of de afvalbakken anders vormgeven, zodat studenten beter hun afval gaan scheiden.

Eerste kennismaking
‘Zoals overal op Avans wordt duurzaamheid steeds belangrijker binnen de opleiding HRM’, vertelt docent Karin de Kroon. In de toekomst moet er in elk studiejaar iets mee gedaan worden in het curriculum. ‘Deze opdracht was voor de propedeusestudenten echt een eerste kennismaking met duurzaamheid. In één werkcollege van drie kwartier moesten ze, met eigenlijk alleen een inleidend theoriecollege als input, ideeën bedenken. Best pittig dus.’

Volg via Twitter (#avansduurzaam) wat er deze week allemaal gebeurt op het gebied van duurzaamheid op Avans.