Column: ‘Magic Mushrooms’

‘Is hier ergens een groentewinkeltje dat vierkante appels verkoopt?’ Vol verbijstering kijk ik de piratenkapitein aan. ‘Ja, ziet u, de Power Rangers op mijn schip hebben last van scheurbuik.’ ‘Ik zou u graag helpen’, antwoord ik, ‘maar ik heb momenteel zelf een urgent probleem. Heeft u misschien een groene tijger gezien? Hij zat hier net in de hoek en nu is hij weg. Zonder doei te zeggen, ook nog eens.’ De kapitein kijkt mij aan alsof ik gek ben en draait zich nonchalant om. Hij stapt vanaf de vensterbank op een schapenwolkje dat hem gracieus optilt, de hemel tegemoet. Vanachter het raamkozijn, dat al enige tijd als klein theater dient, zwaai ik hem uit.

Verveeld door de stukjes lucht die al uren triomfantelijk van kleur veranderen, loop ik naar de woonkamer. Toevallig vind ik daar de groene tijger. Hij kijkt op van het financiële katern en praat tegen me. Zegt dat we meer in het nu moeten leven. Minder in de toekomst. Niet zo gefixeerd zijn op wat we allemaal moeten bereiken van onszelf en van anderen. Ik knik. ‘Bedankt voor de wijsheid. Maar kun je voortaan alsjeblieft niet zomaar weggaan zonder het te zeggen? Ik maakte me zorgen.’

Samen lopen we terug naar de theaterzaal, ploffen op de bank en kijken naar het eb en vloed van de vuurrode wolkenzee. We luisteren naar de muziek die ons extreem tevreden stelt. Verliefd op de deken die ik stevig omarm, droom ik weg. Uren later ontwaak ik uit mijn trance. De wolken hebben hun normale vorm en kleur weer aangenomen. Het raamkozijn is weer een raamkozijn. De groene tijger is definitief verdwenen. Wederom zonder iets te zeggen. Eikel.

Rick Bastiaanssen is vierdejaarsstudent Human Resource Management in Breda.

John

Verstandig en Slim....tja het is maar hoe je het bekijkt. Je leven onder de bank doorbrengen, bang voor alles wat kan en mocht gebeuren..is dat dan slim of verstandig?

2014-11-03 13:54:57

M

Ik vind het een leuke column. Beter dan al die schijnheilige studenten die hun handen wassen in onschuld.

2014-10-27 16:42:38

S

Rick, ik lees je collums graag. Ik kijk er elke Punt naar uit. Maar deze keer was ik teleurgesteld. Of je 'mushrooms' gebruikt of niet maakt mij geen zak uit. Maar dit is niet je beste werk.

2014-10-27 14:38:40

Jaron

Ik denk dat we dit moeten lezen met een knipoog, prima column. Weet niet precies of het wel op de juiste site staat. Humor +1

2014-10-27 12:45:32

-

Ook lekker slim en goed, om dit op de homepage van school terug te vinden. Laten we lekker allemaal paddo's vreten.

2014-10-27 08:43:13

Stijn

wijs om dit soort columns te schrijven als je op korte termijn de arbeidsmarkt gaat betreden. Ik ben benieuwd wat je toekomstige werkgever ervan denkt als dit bij een snelle check via Google komt bovendrijven.

2014-10-25 14:14:46