Fiets je telefoon of laptop vol in Xplora

Is je telefoon of laptop leeg? Of heb je geen tijd om naar de sportschool te gaan? Xplora in Breda heeft sinds kort een oplossing voor beide problemen!

Naast het Experimental Teaching Lab kun je je apparatuur ‘volfietsen’. Terwijl je fietst, wek je stroom op waarmee je je telefoon of laptop kunt opladen. Punt zou Punt niet zijn als we dat niet even voor je testen!

//

Meer zuurstof naar je brein
De fietsen vormen eigenlijk een leer- en vergadertafel. ‘Deze week staat Avans in het teken van duurzaamheid’, vertelt Noortje Muselaers, beleidsadviseur van het Leer- en Innovatiecentrum (LIC). ‘Als je tijdens het leren of vergaderen in beweging bent, gaat er meer zuurstof naar je brein. Daardoor kun je je beter concentreren. Doordat je beweegt, gaat je bloedsomloop namelijk sneller.’ Ook worden complexe denkvaardigheden positief beïnvloed door het bewegen. ‘Denk daarbij aan plannen, organiseren, switchen tussen leertaken en verbanden leggen’, vertelt Noortje.

De fietsen zijn een half jaar te vinden in Xplora. Of ze daarna blijven staan hangt af van de populariteit. Meer tips over studeren en je brein stimuleren vind je hier.

Student

Die fietsen hebben een output van max. 150W. Met 230V spreek je dus over ~0.65A laadstroom. Een telefoon van leeg naar volledig opgeladen met 1A duurt gemiddeld zo'n vier uur. (correct me if i'm wrong) Laat staan een laptop. Titel wellicht aanpassen?

2014-10-13 20:02:12

Student

Goed idee qua duurzaamheid. Alleen zou ik wel om me heen kijken om te zien of andere mij niet aan zullen staren voordat ik het ga gebruiken. Daarnaast ben ik benieuwd of de geluid niet overheersend en storend werkt.

2014-10-13 16:42:32

student

Leuk idee, maar niemand die het zal gebruiken. Zie je je al fietsen aan zo'n tafel? En vervolgens bezweet de volgende les in komen :)

2014-10-13 11:59:00