Met je enkels in het zand graven naar menselijke resten

Studenten Forensisch Laboratoriumonderzoek hebben een hele middag gegraven naar het bekken van een menselijk skelet. Dat zij daarvoor tot hun enkels in het zand stonden, maakte hen niets uit.

Ongeveer 35 forensisch onderzoekers in spe hebben donderdag 2 oktober deelgenomen aan de workshop forensische archeologie. Het stadsstrand van Breda, Belcrum Beach, was het plaats delict.

Enthousiast aan de slag
De studenten kregen allereerst een korte uitleg. Kay Michiels, de docent die deze les georganiseerd heeft, vertelt: ‘De studenten kwamen hier aan en waren gelijk erg enthousiast. Ik gaf ze de taak om zelf vijf groepen te maken. Maar voor ik er erg in had, stonden ze al tot hun enkels in het zand!’

Gemeente Breda
Niet alleen de studenten waren erg enthousiast. ‘De gemeente Breda heeft geholpen bij het vinden van een geschikte plek voor de praktijkles’, benadrukt Kay. ‘Ik ben wel zes keer teruggebeld met suggesties voor een goede plek. Eerst wilde ik het plaats delict uitzetten in het bos, maar daar mag je niet graven. De gemeente kwam vervolgens met Belcrum Beach.’

Theorie toepassen
‘Tijdens de praktijkles hebben we geleerd dat het belangrijk is om het plaats delict ruim uit te zetten’, vertelt student Sjoerd Boden. ‘Het stuk grond dat wij moesten onderzoeken, hadden we juist te klein uitgezet. Daardoor werd zoeken lastig.’

Kwijt
Het enige minpuntje van de dag is dat het bekken van het skelet niet is teruggevonden. Kay vertelt lachend: ‘Ik heb ze blijkbaar zo goed verstopt dat de studenten ze niet meer terug kunnen vinden. Maar dat weerhield ze er niet van om te stoppen met zoeken. Integendeel, ik heb ze op een gegeven moment uit het zand moeten plukken.’ Een oplossing voor dat probleem lijkt al te zijn gevonden. ‘We gaan gewoon een keer terug met z’n allen om opnieuw te zoeken. We leggen allemaal twee euro in en degene die het bekken terugvindt, mag de pot houden’, aldus Kay Michiels.

AM

Je zou maar op het strand aan het recreëren zijn en opeens die bekken tegen komen :)

2014-10-07 00:20:39

Sydney Douwes

We hebben het aangepast. Bedankt!

2014-10-06 14:45:58

De Taalpolitie

Vermoedelijk wordt _het_ bekken bedoeld. Of zou het gaan om een skelet van de uiterst zeldzame Homo Duoralus?

2014-10-06 14:05:26