Oplossing voor voedseloverschot én -tekort

Michiel Bloemendaal, derdejaarsstudent Bedrijfskunde MER in Den Bosch, en Puck Simons, derdejaarsstudent Advanced Business Creation, bedachten samen met drie anderen een oplossing voor voedselverspilling aan de ene kant en het voedseltekort van de Voedselbanken aan de andere kant. Ze wonnen met dit idee 1.500 euro tijdens de Hack Food Waste Hackathon 2014.

Tijdens de hackathon zochten deelnemers 32 uur lang naar oplossingen voor diverse problemen rondom voedselverspilling. Rond de 150 deelnemers deden mee aan de wedstrijd; niet alleen uit Nederland, maar ook uit Duitsland en Engeland.

Surplus
Samen met drie andere deelnemers (Fiona Jongejans, Yasemin Arslan en Philippe Rol) vormden de twee Bossche Avansstudenten een team rondom het concept SUR+. Surplus betekent overschot in het Engels en dat is toepasselijk. Het team combineerde het probleem van voedselverspilling in Nederland met het probleem van de Voedselbanken, die worstelen met een voedseltekort.

Dat is vooral een probleem van communicatie, concludeerden de vijf teamleden. En dus bedachten zij een digitaal platform waarop zij alle partijen in de keten met elkaar verbinden. Boeren, voedselproducenten, transportbedrijven, consumenten en de Voedselbanken kunnen elkaar snel en makkelijk vinden via de app of de website van SUR+.

DDW_hackathon_foodwaste2_max

1.500 euro
Het team van Michiel en Puck won met het idee de eerste prijs: 1.500 euro. De Hack Food Waste Hackathon vond vorig weekend plaats. De wedstrijd was onderdeel van ‘Agri meets Design’, een programma binnen de Dutch Design Week in Eindhoven.

Lees meer over dit Project in Punt 3, vanaf 20 november in de bakken!