Smartphone maakt mensen asociaal

Vergeet de sigaret; de smartphone is de nieuwste verslaving, waar steeds vaker kritiek op is. Vijf derdejaarsstudenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost bedachten ‘de telefoonkluis’: een doosje om je telefoon in weg te stoppen tijdens sociale momenten.

Een smartphone kan leiden tot asociaal gedrag, vinden Eline Schipperen, Sammy Claessens, Anouk van Nieuwenhoven, Lola Hamers en Albert Smit. Voor hun minor deden de studenten uit verschillende studierichtingen, een opdracht binnen het thema ‘Wij tegen de wereld’. Ze kwamen toen op telefoonverslaving en bedachten een doosje waar precies een smartphone in past.

Pijnlijke stilte
In het doosje worden mensen geacht hun telefoon weg te stoppen en hem dan ook niet meer te pakken. Zo krijg je meer aandacht voor de mensen om je heen, is de achterliggende gedachte. De studenten zijn niet tégen telefoongebruik, maar wel tegen asociaal telefoongebruik: tijdens een etentje bijvoorbeeld. Restaurants zouden de telefoonkluis uit kunnen delen of op tafel leggen.

Het idee is een duidelijke knipoog naar de sigarettenpakjes met waarschuwingsteksten die sinds enkele jaren bestaan. Op de telefoonkluis staan bijvoorbeeld, in precies hetzelfde lettertype als op de sigarettenpakjes, kreten als: ‘Whatsapp kan leiden tot een langzame en pijnlijke stilte’.

Media-aandacht
Het idee van de studenten werd meteen opgepikt in de media: Omroep Brabant besteedde er aandacht aan en in nrc.next verscheen een groot verhaal. ‘Telefoons zijn net sigaretten: we wéten wel dat whatsappen in gezelschap niet oké is, en toch doen we het. We zijn verslaafd’, zegt student Anouk in nrc.next.

De studenten testten de telefoonkluis al uit op terrassen en kregen toen positieve reacties. Nu het idee zo lijkt aan te slaan, gaan de kunststudenten ‘door met hun strijd’. Een speciale website is in de maak, zodat iedereen straks zijn eigen telefoonkluis kan uitprinten, uitknippen en in elkaar plakken.

Tanja Beugelsdijk

Prima idee, ook over de uitvoering & waar het toepasbaar is, is nagedacht. Alleen ben ik wel héél nieuwsgierig wat een 'langzame stilte' precies inhoudt. Toon Tellegen zou hem bedacht kunnen hebben. Traag lopend met een stok wellicht?!

2014-10-13 14:42:11

Er zit waarschijnlijk geen fijnmazige Faraday kooi in verweven. Ik vraag me af of het dan wel nut heeft zo'n kluis, als constant de boel aan het trillen is van binnenkomende (push-)berichten...

2014-10-13 12:03:19

Anoniem

Niet echt orgineel met alle mooie houten bakjes op tafel in restaurants voor je telefoon;)

2014-10-13 11:22:36

Anoniem

Wat een origineel ontwerp ontwerp! Sommige restaurants hebben al jaren een telefoonbak waar je voor het eten je telefoon in moet stoppen.

2014-10-11 13:39:45

anoniem

Dat gedrag noemen ze ook wel 'phubbing'

2014-10-10 13:35:49