Student met Red Bull naar Zuid-Afrika

Eerstejaarsstudent Beeldende Kunst in Breda Sem Kuipers heeft de Red Bull Doodle Art-wedstrijd gewonnen. Hij maakte de beste doodle van Nederland en gaat ons land vertegenwoordigen tijdens de Red Bull Doodle Art Global Gallery in Zuid-Afrika van 24 tot 26 oktober.

20 finalisten
Maar liefst 222 artistiekelingen uit alle windstreken van Nederland probeerden voor de wedstrijd de ultieme doodle op papier te zetten. De twintig doodles met de meeste likes op Facebook werden in Amsterdam geëxposeerd en beoordeeld door zowel het publiek als door een vakjury. Onder deze twintig finalisten waren meerdere studenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost.

De vakjury bestond uit Jeroen Chabot, directeur van kunstacademie Willem de Kooning in Rotterdam (en oud-directeur van AKV|St. Joost), journalist Tosca Sel en street art-kunstenaar Manuel Seikritt. Zij kozen unaniem voor de doodle van Sem. De ‘integriteit en de beeldende intelligentie van de hersenspinsels van Sem Kuipers’ gaven de doorslag.

Beste van de wereld?
Red Bull Doodle Art is een internationaal concept van energiedrankfabrikant Red Bull, waarbij studenten uit 45 landen werden uitgedaagd ‘om hun creativiteit vleugels te geven’. Eind oktober maakt kunststudent Sem kans om de beste van de wereld te worden in Zuid-Afrika. Op 27 oktober wordt die winnaar bekendgemaakt.