Studenten-bed blijkt ranzig

Lekker meuren in je eigen huidcellen en zweet. Eén op de vijf studenten vindt dat klaarblijkelijk geen probleem: ze wassen gemiddeld minder dan eens per maand hun beddengoed.

Iedere avond liggen we tussen de mijten, bacteriën, schimmels en insecten. Geen probleem voor studenten, zij slapen gerust wekenlang onder dezelfde lakens. Uit onderzoek van studenten.net blijkt dat 20 procent van studerend Nederland zijn beddengoed minder dan eens per maand wast.

19 procent van de 394 respondenten gaf aan gemiddeld een keer per maand zijn lakens te verschonen.Slechts 11 procent van de ondervraagden slaapt wekelijks in een schoon bed.

Aanleiding voor het onderzoek: schokkende onderzoeksresultaten onder Britse jongeren van 18 tot 24 jaar. 37 procent van hen gooit zijn beddengoed maandelijks in de wasmachine. Met 39 procent (20 plus 19 procent) doen Nederlandse jongeren het dus nog slechter als het om een hygiënische nachtrust gaat.

Huisstofmijten
’s Nachts laat je veel huidcellen en zweet achter in je bed. Van vieze lakens word je niet direct ontiegelijk ziek, maar gezond is het ook weer niet. Smerig beddengoed trekt huisstofmijten aan, die met hun uitwerpselen weer astma, jeukende ogen en rinitis (een neusaandoening) kunnen veroorzaken.

Hoe vaak zou je dan je beddengoed moeten wassen? Volgens de London School of Hygiene and Tropical Medicine: eens per week. De broeiende bacteriën tussen je lakens kunnen zich verspreiden, dus zou het wassen van je beddengoed net zo’n gewoonte moeten zijn als je handen wassen.