Avans academielezing: stof tot nadenken

De Academielezing van woensdag 12 november staat in het teken van het herkennen en vermijden van denkvalkuilen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? En kun je deze valkuilen leren tijdig te herkennen, en beter nog, vermijden? Ervaar het tijdens de Academielezing Stof tot nadenken.

Voorbeelden van denkvalkuilen zijn zwart-witdenken, alleen letten op het negatieve, overhaast conclusies trekken en emotioneel redeneren. Deze valkuilen herkennen en vermijden is niet makkelijk.

Gastspreker
De spreker van deze Academielezing is Milou van Harsel. Zij is als onderwijskundig adviseur verbonden aan het Leer- en Innovatiecentrum van Avans Hogeschool. In haar dagelijks werk houdt zij zich met name bezig met de ontwikkeling van het kritisch denkvermogen bij hbo-studenten.

Van reactief naar kritisch denken
‘We besteden expliciet aandacht aan het leren schakelen tussen het snelle, reactieve denken en het weloverwogen, kritische denken’, vertelt van Harsel. ‘We geven studenten de mogelijkheid om de maatschappij en hun omgeving te begrijpen op een manier die niet alleen gericht is op eigen denkbeeld of overtuigingen. We leren hen aannames te onderzoeken en eventueel los te laten, zorgvuldig afwegingen te maken en nieuwe ideeën te onderzoeken.’

Gratis bijwonen
Op woensdag 12 november vind de Academielezing plaats aan de Hogeschoollaan 1 in Breda. De bijeenkomst duurt van 19.30 tot 21.30 uur en is gratis bij te wonen.