Film over eeuwige student vol herkenbare grappen

Deze week gaat de film Aanmodderfakker in première in de bioscoop. De verwachtingen zijn hooggespannen, want de film won drie Gouden Kalveren.

Aanmodderfokker gaat over de 32-jarige Thijs, de ultieme eeuwige student. Nooit afgestudeerd slijt hij zijn dagen met slapen, bier drinken, roken en af en toe werken bij zijn ‘bijbaan’ bij de M* Markt. Zijn betuttelende moeder stopt hem al jaren briefjes geld en bakjes eten toe. Zijn was doet hij altijd bij zijn zus thuis.

Enorme loser
Ondertussen wordt Thijs aan alle kanten ingehaald door mensen die wél iets van hun leven maken, zoals Lisa, de 16-jarige, extreem ambitieuze oppas van Thijs’ neefjes. Als Lisa hem kust, beseft Thijs hoe ontevreden hij eigenlijk is. De knop moet om. Maar dat blijkt nog niet zo makkelijk als je zo’n enorme loser bent.

Aanmodderfokker zit vol fijne herkenbare, grappige scènes en personages. De film gaat over de liefde en over menselijke relaties: tussen moeder en zoon, tussen twee geliefden, tussen broer en zus. Daarbij is de film gelukkig subtieler en intelligenter dan de gemiddelde romantische komedie.

De film won tijdens het Nederlands Film Festival in september drie Gouden Kalveren, voor Beste Film, Beste Acteur en Beste Scenario. Dat is helemaal terecht.

Wattt

'zoals Lisa, de 16-jarige, extreem ambitieuze oppas van Thijs’ neefjes. Als Lisa hem kust, beseft Thijs hoe ontevreden hij eigenlijk is' Uhh pedofiel?

2014-11-06 14:04:06