Terug naar overzicht

‘Geen betere hbo-docent door masteropleiding’

Geven hbo-docenten inderdaad beter les als ze een masterdiploma behalen? Voor de tentamencijfers van eerstejaars studenten maakt het weinig uit, blijkt uit een afstudeeronderzoek van een hbo-docent.

Marga Bron geeft les aan de opleiding human resource management (HRM) van de Hogeschool van Amsterdam. Net als veel andere hbo-docenten ging ze een masteropleiding volgen en zo ziet het ministerie van Onderwijs dat graag. Het zou de kwaliteit van het onderwijs ten goede komen. Er worden miljoenen besteed aan de verdere scholing van hbo-docenten.

Maar wordt het onderwijs inderdaad beter als docenten een masterdiploma op zak hebben? Eerstejaars studenten behalen in elk geval geen hogere tentamencijfers, blijkt uit het afstudeerwerk van Bron aan de masteropleiding ‘evidence based innovation in teaching’ aan het onderwijsinstituut TIER.

Afgelopen studiejaar werden de eerstejaars van de HvA-opleiding HRM – anders dan voorheen – in het eerste semester willekeurig verdeeld over de onderwijsgroepen van docenten. Sommige docenten hadden een mastergraad behaald, andere niet. Voor de tentamencijfers bleek dat niet uit te maken, stelde Bron vast.

Is een masterdiploma voor hbo-docenten dan nergens voor nodig?
‘Uit mijn onderzoek blijkt dat studenten geen hogere cijfers halen als ze les krijgen van een docent met een masterdiploma. Dus het heeft weinig zin om hbo-docenten een masterdiploma te laten behalen, als je daarmee de scores op toetsen wilt verhogen.’

Kun je de kwaliteit van docenten aflezen aan de tentamencijfers van hun studenten?
‘Het was voor mij haalbaar om dit te onderzoeken en het is ook gebruikelijk: de meeste onderzoeken kijken naar toetsscores van studenten of reken- en leesvaardigheid van leerlingen.’

Had uw eigen masteropleiding dan geen zin?
‘Ik ben ook stagebegeleider en help studenten bij hun onderzoek. Ik neem wel de ervaring mee die ik bij mijn masteronderzoek heb opgedaan. Maar ben ik een betere docent geworden? Dat kan ik niet beoordelen. Je zou het nader moeten onderzoeken.’

Is het volgens u weggegooid geld om docenten masteropleidingen te laten volgen?
‘Er is veel geld mee gemoeid. Je kunt dat geld voor een heel palet van maatregelen gebruiken. De kwaliteit van onderwijs is niet alleen afhankelijk van mastertitel van docenten. Je kunt ook meer aan intervisie doen, waarbij docenten elkaar opbouwende kritiek geven. Of aan de status van docenten.’

Punt. Of had jij nog wat?

.

Je wilt je studenten motiveren en inspireren - het gene wat er uiteindelijk voor zorgt dat een student perse wil slagen. Dit komt voort uit verhalen en case studies uit onderandere de praktijk. Daar heb je niet (perse) een master voor nodig!

2014-11-19 08:40:27

.

In welke sector dan ook zal praktijk ervaring de beste handvaten voor lesgeven. Wanneer ik een docent voor mn neus heb zonder enige praktijk ervaring of maar enkele jaren neem ik deze toch minder serieus als wanneer iemand met 15-30 jaar praktijk erv

2014-11-19 08:36:37

.

Volgens mij ligt het er eerder aan wat voor master er gehaald is. Het lijkt mij dat een master of education minder bijdraagt aan de kennis van de docent dan een master of science, de laatste weet meer over het vak zelf en dat motiveert beter.

2014-11-18 23:16:11

Meer lezen?