‘Gefeliciteerd! Je ontvangt geen basisbeurs meer maar je mag wel lenen’

De Landelijke Studentenvakbond (LSVB) heeft een ‘satirische’ website gelanceerd over het nieuwe leenstelsel. Volgens voorzitter Tom Hoven was het tijd om studenten en scholieren zelf te gaan informeren over het verdwijnen van de basisbeurs.

‘Op www.lenenbijduo.nl staat eerlijke, doch satirische informatie over het leenstelsel’, aldus de LSVb. Volgens de studentenvakbond geeft de website van de Dienst Uitvoering Onderwijs geen adequate informatie.

Voor scholieren schrijft de LSVb: ‘Gefeliciteerd! Je ontvangt geen basisbeurs meer maar je mag wel lenen.’ Bachelorstudenten die in september aan hun master beginnen lezen: ‘Leuk! Je basisbeurs is dan wel verdwenen, maar je mag gerust lenen.’

Aanvullende beurs
Over de aanvullende beurs schrijft de LSVb: ‘Je aanvullende beurs gaat ook 1 studiejaar met €100,- per maand omhoog, maar dat verdwijnt ook weer na een jaar.’ Dat is op zijn minst verwarrend, want de aanvullende beurs verdwijnt niet, maar wordt met maximaal 100 euro per maand verhoogd. Maar omdat alle systemen van DUO nog moeten worden aangepast, krijgt volgend jaar elke student die recht heeft op een aanvullende beurs er 100 euro bij. Een tijdelijke oplossing om te voorkomen dat er dingen mis gaan.

Demonstratie
Gisteren stemde de Tweede Kamer in met het wetsvoorstel dat de basisbeurs per 1 september 2015 afschaft voor alle nieuwe bachelor- en masterstudenten. De LSVb roept studenten en scholieren op om vrijdag 14 november te protesteren op het Malieveld. Met de demonstratie hopen jongerenorganisaties de Eerste Kamer nog op andere gedachten te brengen.