Punt 3: de grote Avans-koffietest

Waar kun je bij Avans de lekkerste koffie drinken? Om daar achter te komen deden 25 studenten en medewerkers in Breda mee aan een test. In het nieuwe magazine van Punt kun je lezen welke koffie als beste uit de test kwam: de koffie uit de kantine, van de automaat op de gang of toch Starbucks?

Ruim 700.000 koppen koffie worden er jaarlijks bij Avans gedronken. Logisch dus dat de smaak van koffie belangrijk is. Op de dag van de test kregen vrijwilligers drie verschillende soorten koffie voorgezet kregen: uit de machines in het restaurant (A), uit de automaten in de gangen (waar je geld in moet gooien) (B) en filterkoffie van Starbucks (C).

Drie koppen koffie per dag
De koffie werd geschonken uit kannen, dus de deelnemers wisten niet welke soort ze dronken. En dat zorgde voor verrassende uitkomsten van de test. Negen testers vonden de koffie uit de automaat het lekkerst. Onder hen ook Jesca Heijker, derdejaarsstudent Human Resource Management (HRM) in Breda en op Avans voor een terugkomdag. ‘Geur en smaak waren van koffie B het best.’ Jesca drinkt zo’n drie koppen koffie per dag. ‘Ik loop nu stage en ik begin mijn werkdag met koffie. Daar hebben we Nespresso en die vind ik echt het lekkerst.’

Winnaar van de test was de Starbucks filterkoffie. Van de 25 testers noemden er elf C als eerste voorkeur. Daar hoorde geen hoog cijfer bij, maar een schamele 5,8. Ook de koffie die in het restaurant uit de machines komt, kreeg maar een 5,8 van de kritische testers. ‘De neutrale bekers en het ontbreken van beleving zorgen blijkbaar voor een lagere waardering’, zegt Matthieu van Waardenburg, vestigingsmanager bij Avans voor Eurest Campus. Meer over de koffietest vind je in Punt 3.

Onderwijsvisie
Alle Avansstudenten moeten een ondernemende houding hebben, bewuste burgers zijn en meer uit hun studietijd halen. In de nieuwe Onderwijsvisie van de hogeschool wordt richting gegeven aan het onderwijs bij Avans voor de komende jaren. In het nieuwe magazine legt bestuurslid Diederik Zijderveld uit welke keuzes Avans gaat maken en welke effecten de Onderwijsvisie heeft op studenten en medewerkers. ‘We worden in de toekomst niet een soort cafetaria waar iedere student zijn eigen studiemenu kan samenstellen.’

Eigen winkel
In Punt 3 ook aandacht voor Demy Adams. Deze student Advanced Business Creation heeft pas geleden haar eigen kledingwinkel geopend en barst van de ambitie. Verder kiezen Avansstudenten tussen Sinterklaas of Kerstmis en lees je van alles over Breda als studentenstad.

Punt 3 ligt overal in de bakken en is ook online te lezen.

havo

Echte koffie drinkers gaan niet naar die starbucks smerige hippie thee.. Beste koffie komt uit de kantine.

2014-11-24 22:41:59

Mieke

Volgende keer misschien ook het adres van de winkel in een artikel vernoemen, wel zo leuk ;)

2014-11-24 14:06:59

Arold Roestenburg

Op initiatief van Punt.

2014-11-24 13:25:11