Sinterklaas en frikadellen tijdens internationale week

De geur van eten hangt in de hal van de Avans locatie Hogeschoollaan. Op lange tafels staan de heerlijkste gerechten en er hangen vlaggen van verschillende landen. Dinsdag was het weer tijd voor het culinaire evenement van de Avans School of International Studies (ASIS) in het kader van de ASIS internationale week.

ASIS eten 001

Bij een tafel met de Duitse vlag staan Senta in een dirndl en Lisa in een t-shirt van het Duitse voetbalteam. ‘Wij hebben braadworst en aardappelsalade,’ vertellen de studenten. ‘We hopen dat veel mensen onze gerechten willen proberen, maar zelf willen we super graag naar de Italianen toe. Dat ziet er lekker uit.’

ASIS eten 009

Viva Italia
Het is even zoeken, maar al snel is de Italiaanse tafel gevonden. Er staan nog maar weinig gerechten, maar wel naambordjes. Wat de gerechten op de naambordjes betekenen kan de Italiaanse Ricardo niet vertalen. ‘Italiaanse gerechten zijn niet te vertalen. Dat gaat tegen onze cultuur in. Je moet ze echt proeven.’

ASIS eten 011

De studenten krijgen geen studiepunten voor hun kookkunsten. Docent Joost Frencken legt uit: ‘Er zijn zoveel buitenlandse studenten bij Avans, maar ze blijven vaak maar vijf maanden. Toch willen we dat de mensen elkaar en elkaars cultuur leren kennen, hoe kan dat nou beter dan met lekker eten?’

ASIS eten 010

Niet alle groepen vertegenwoordigen één land. Zo zijn er ook multiculturele groepjes. Marine wijst op haar Franse gerechten (‘Franser dan tartiflette krijg je het niet’) en naar de Amerikaanse hamburgers, Marokkaanse soep en zelfs de Japanse sushi. Haar groepje heeft gewoon van alles gemaakt en iedereen smult ervan.

ASIS eten 007

Frikadellen
Nederland is dit jaar goed vertegenwoordigd. Je kunt boerenkool proeven, broodjes vruchtenhagel eten en pannenkoeken beleggen. ‘Dat was binnen vijf minuten besloten. Niets Hollandser dan pannekoeken,’ zegt een student. En alhoewel Sinterklaas officieel pas zaterdag aankomt, zijn er toch alvast wat van zijn hulptroepen aanwezig. En nee, deze Sinterklazen en Zware Pieten delen geen pepernoten uit, maar… frikadellen speciaal!

ASIS eten 008 460 ASIS eten 004 ASIS eten 005 ASIS eten 002 ASIS eten 006