St. Joost-studenten winnen Brabantse Beauties 2015

In Eindhoven zijn vrijdag twee AKV|St. Joost-studenten en één oud-student met hun neus in de boter gevallen. Zij wonnen startsubsidies van de Brabantse Beauties om hun filmideeën uit te gaan werken.

Oud AKV|St. Joost-student Loes Janssen won de subsidie voor haar filmplan over haar broer en zijn Turkse liefde. Ook St. Joost-studenten Coen Eigenraam en Roel van Eijk krijgen elk een startbedrag voor hun filmidee. Zij studeren in 2015 af. Roel: ‘Onze filmideeën staan nog in de startblokken. Coen is van het fictieve werk, ik maak graag documentaires. Het worden dus twee verschillende films. Met het startbedrag kunnen we in ieder geval een goed begin maken.’

Andere winnaars zijn Daan Jongbloed met zijn idee voor een film over een 94-jarige boer die nog in de vorige eeuw leeft, Merlijn Passier met een opmerkelijk liefdesverhaal en Ellen van Kempen met een documentaire over de laatste maanden van een stervende in een hospice.

Brabantse Beauties
De Brabante Beauties werden voor de vierde keer uitgereikt. De wedstrijd is een initiatief van Omroep Brabant om Brabantse televisiemakers de kans te geven hun film werkelijkheid te maken. Het startbedrag bleek voor eerdere winnaars een goed begin te zijn om een verdere financiering rond te krijgen.

De jury bestond uit de producenten Jeroen Veldkamp en Joost Seelen, bioscoop-programmeur Bert Goessen, Iduna van de Ven van het bkkc, televisiemaker Theo Lexmond en Lout Donders van Omroep Brabant. Er werden vijfentwintig plannen beoordeeld.