Vier tips voor de ideale bijbaan

60 procent van de studenten heeft een bijbaan, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Met de invoering van het leenstelsel is de verwachting dat dat percentage de komende jaren alleen nog maar zal toenemen. Als student kun je op veel plaatsen aan de slag. Maar welke bijbaan past het best? Vier tips voor de ‘ideale’ bijbaan.

1. Weet wat je niet wilt
Heb je een hekel aan luidruchtige muziek en vind je bier maar stinken? Dan is een bijbaan in de horeca waarschijnlijk niets voor jou. Voordat je een bijbaan gaat zoeken is het daarom belangrijk dat je weet wat je wel en niet wilt. Dan kan het nog zijn dat een bijbaan tegenvalt, maar dat weet je pas als je ergens een paar dagen gewerkt hebt.

2. Hoeveel uren kun je werken?
‘Dat vind ik echt één van de belangrijkste vragen aan elke student die bij ons binnenkomt voor een bijbaan’, zegt Bart Hoorneman van studentenuitzendbureau ASA. ‘Studenten moeten zichzelf niet in de problemen brengen door aan te geven meer uren te willen werken dan ze kunnen. Zet daarom goed op een rij hoeveel tijd je aan je studie moet spenderen, hoeveel tijd je kunt werken maar ook wat je denkt kwijt te zijn aan sport en ontspanning.’

ASA werkt veel met flexibele uren. ‘Communiceren is daarin erg belangrijk. Krijg je een heel ander rooster, geef dat dan tijdig door aan je werkgever. Vaak is het zo dat die best flexibel is. Als jij je werk goed doet, maakt het niet uit of je dat op maandag of dinsdag komt doen.’

Voorkom lange reisuren. Wil je echt heel graag werken bij dat ene koffietentje in Amsterdam? En ze willen je graag hebben? Hartstikke mooi, maar bedenk wel dat alle reisuren meestal niet financieel vergoed worden en ten koste gaan van de tijd die je aan school kunt besteden.

3. Studiegerelateerd
Na vier jaar studeren ga je, als het goed is, met een hbo-diploma op zak de arbeidsmarkt op. Maar veel werkgevers vragen niet alleen een diploma maar ook relevante werkervaring. Waarom zou je die niet al tijdens je studietijd op kunnen doen? Natuurlijk is een bijbaan die perfect aansluit bij je studie niet altijd te vinden, maar het is raadzaam iets te zoeken wat in de buurt komt.

‘Voor veel salesfuncties wordt minimaal een jaar werkervaring gevraagd. Als jij tijdens je studententijd al in een winkel hebt gestaan of bij een callcenter hebt gewerkt, kun je aantonen dat je praktijkervaring hebt met salesactiviteiten’, zegt Hoorneman. ‘Het maakt niet uit of je het precieze product al hebt verkocht, belangrijker is dat je met mensen gewerkt hebt en het proces kent.’

4. Lekker even je verstand op nul
Een studiegerelateerde bijbaan, je moet er niet aan denken. Je hoofd loopt al vol met theorie, assessments en presentaties. Dan is juist een baan als bijvoorbeeld orderpicker of bij een inventarisatiebedrijf iets voor jou. Even niet nadenken maar met het verstand op nul fysiek bezig zijn. Een grote groep student heeft hierin de ideale bijbaan gevonden.

Carlijn

Ik verkoop parfum en make-up om extra geld te verdienen. Met ongeveer 4 uur in de week verdien ik al tussen de 2,25-500 euro extra!

2014-11-03 15:39:47