Avansstudenten patrouilleren in Breda

De 180 eerstejaarsstudenten van de opleiding Integrale Veiligheid in Breda trekken in november en december dertig Bredase buurten in. Op deze manier krijgen de studenten de kans om zowel veilige als onveilige plekken in de stad te observeren.

Een win-winsituatie vindt initiatiefnemer Ad Schenkels, want: ‘De gemeente krijgt gratis wat extra toezicht in de wijken en onze studenten doen praktijkervaring op.’ Het doel van de patrouille is dat studenten inzicht krijgen in factoren die van invloed zijn op de veiligheidsbeleving, zoals criminaliteit, vandalisme en verpaupering.

Bewustwording
De 180 eerstejaars zijn opgedeeld in dertig projectgroepen en elke groep zal vier avonden een ronde doen in een bepaalde buurt. Nadien maken de studenten een eindrapport met hun bevindingen, dat ook aan de gemeente Breda zal worden aangeboden. Daarnaast wordt er van elke patrouille verwacht dat het een journaal maakt over de opvallendste kwesties van de betreffende avond.

Schenkels is ervan overtuigd dat de deelnemers veel aan het project zullen hebben. ‘Het zijn eerstejaarsstudenten dus het is belangrijk hun bewustwording te vergroten. Ze moeten een beter oog ontwikkelen voor waarom een plek veilig of onveilig voelt. Hoe is de wijk gebouwd? Welke voorzieningen zijn er voor handen? Hoe is de verlichting? Allemaal factoren die bijdragen aan een goede veiligheidsbeleving.’

Stationslocaties
De praktijkervaring die de studenten met hun patrouille opdoen, komt van pas bij de opdracht die zij aan het eind van het jaar gaan maken. Van de studenten wordt dan verwacht dat zij de Nederlandse en de Vlaamse Spoorwegen zullen adviseren over een betere veiligheidsbeleving op en rond verschillende stationslocaties.